29 stycznia Alstom oraz Rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF) podpisały umowę na dostawę 16 lokomotyw elektrycznych Traxx 3 MS wraz z 20 letnim pakietem obsługowym na nie.
Jak poinformował Alstom, kontrakt jest wart około 150 mln euro. 20 letni okres utrzymania lokomotyw będzie mógł być w przyszłości rozszerzony o kolejnych 20 lat.
– Cieszę się, że ceniony przez nas klient ARF przyjął naszą ofertę na niezawodne lokomotywy elektryczne. Nowe pojazdy przyczynią się do wsparcia Rumunii w zakresie zrównoważonej mobilności, co jest zgodne z polityka Alstomu nakierowaną na rozwój ekologicznych i inteligentnych rozwiązań w zakresie mobilności na całym świecie – powiedział Gabriel Stanciu, dyrektor zarządzający Alstom na Rumunię, Bułgarię i Mołdawię.
Czteroosiowe lokomotywy elektryczne Traxx będą mogły rozwijać prędkość maksymalną 200 km/h i będą mogły ciągnąć do 16 wagonów osobowych. Zostaną wyposażone w pokładowy system ETCS produkcji Alstomu. Co ciekawe – zamówiono pojazdy w wersji MS czyli przynajmniej dwusystemowe, chociaż w Rumunii i państwach ościennych stosuje się napięcie 25 kV AC (nie mamy informacji pod jakim jeszcze napięciem będą mogły pracować). Lokomotywy będą prowadzić pociągi ekspresowe w relacjach:
- Dej - Braszow - Bukareszt - Konstanca
- Timișoara - Arad - Braszow - Bukareszt - Konstanca
- Timișoara - Kluż - Jassy
- Jassy/Suczawa - Bukareszt - Konstanca
Jeszcze nie wiadomo, kto będzie operatorem nowych lokomotyw. ARF zajął się dostarczeniem ich na rynek jako państwowy pool taborowy. Wszystkie elektrowozy mają być zbudowane do końca 2026 roku.
Obecnie lokomotywy Traxx, dawniej budowane przez Bombardiera przejętego obecnie przez Alstom, uzyskały homologację w 20 krajach, pokonując łącznie ponad 300 milionów kilometrów rocznie. Od 2000 roku sprzedano ponad 2700 sztuk w różnych odmianach.
Duży kontrakt w Rumunii zdobyła także polska Pesa.
Piszemy o tym tutaj.