Spółka SNCF Voyageurs skorzystała z prawa opcji, obejmującego dostawę 15 dodatkowych EZT dużych prędkości Avelia Horizon. Pojazdy odznaczają się mniejszym zużyciem energii, większą pojemnością i dłuższymi okresami międzynaprawczymi – informuje Alstom. Zamówienie będzie kosztowało blisko 590 mln euro.
– Zamówienie to potwierdza sukces, jaki odniosły pociągi bardzo dużych prędkości i sama platforma Avelia Horizon – komentuje prezes Alstom France Jean-Baptiste Eyméoud. Jak podkreśla, nowy tabor w pełni odpowiada potrzebom współczesnych szybkich przewozów kolejowych, zarówno w zakresie technologicznym, ekonomicznym, jak i środowiskowym. Zawarty w lipcu 2018 r.
kontrakt podstawowy opiewał na 100 sztuk. Obecne zamówienie dodatkowe jest już drugim uzupełniającym tę umowę.
Nowe składy zespolone będą pojazdami wielosystemowymi, przystosowanymi do kursowania pod aż czterema różnymi napięciami. Będzie to przydatne w przewozach międzynarodowych, do których zamierza wykorzystywać je właściciel. EZT składają się z dwóch krókich, silnikowych członów skrajnych oraz wydłużonych, dwupoziomowych członów pasażerskich. Dzięki takiej konfiguracji liczba miejsc dla pasażerów (740) jest o 20% większa, niż w poprzedniej generacji pojazdów Alstomu.
Niższy o 30% od dotychczasowego taboru tej klasy ma być za to koszt utrzymania. Pojazdy są wyposażony w nowoczesny system diagnostyczny, pozwalający na zastosowanie utrzymania predykcyjnego. Producent podkreśla, że wiele podzespołów zostało przeprojektowanych lub uproszczonych w celu wydłużenia okresów między koniecznymi czynnościami utrzymaniowymi. Producent podkreśla, że o jedną piątą został obniżony też całkowity koszt nabycia – pojedynczy skład kosztował w 2018 r. 25 mln euro, czyli o 5 mln mniej, niż jednostki starszej generacji.
Podczas projektowania Avelii nacisk położono także na zmniejszenie zużycia energii. Dzięki aerodynamicznemu kształtowi oraz bardziej wydajnym silnikom trakcyjnym udało się je obniżyć o 20%. Prawdopodobna prędkość maksymalna Avelii Horizon to 350 km/h.