Trzech producentów taboru zakwalifikowało się do drugiego etapu ogromnego przetargu na 194 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Szwajcarii.
Szwajcarskie koleje federalne
ogłosiły w maju – wraz z dwoma innymi przewoźnikami – ogromny, dwuetapowy przetarg na 194 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy mają być dostosowane do ruchu międzynarodowego do Niemiec i Austrii. Z zamawianych zespołów trakcyjnych 106 ma przypaść szwajcarskim kolejom państwowym SBB, 70 – Thurbo, a 18 – RegionAlps.
Jak informuje International Railway Journal, do drugiego etapu zakwalifikowały się Alstom, Siemens i Stadler. W trakcie procesu sprawdzono m. in. potencjał producentów, zarządzenie jakością i wprowadzone środki ochrony środowiska. Szwajcarscy zamawiający zastrzegli, że wybrana platforma musi być obecnie użytkowana w Europie – nie może stanowić nowego projektu. Producenci mają teraz czas do połowy 2021 r. na przygotowanie ofert,
Plan przewiduje udzielenie zamówienia do 2022 r. i wprowadzenie pierwszych pociągów do rozkładu jazdy w 2026 r. Kontrakt obejmie opcje na dostawy do 316 pociągów, a także utrzymanie i instalację ERTMS/ETCS. Ma to być jeden z dwóch typów ezetów na całej sieci SBB. Drugi planowany jest do wprowadzenia do eksploatacji w latach 2037-2048.