Wydaje się, że pociągi ED250 Pendolino wciąż są nowością na polskich torach. Tymczasem pierwszy z nich osiągnął już przebieg 1,2 miliona kilometrów, co zakwalifikowało go do przeglądu na poziomie utrzymania P4.1. Serwis pojazdu o numerze 006 w nowym warsztacie w podwarszawskim Piasecznie już się rozpoczął.
Pendolino to pierwsze i jedyne pociągi kolei dużych prędkości w Polsce. Należą do rodziny pociągów dużych i bardzo dużych prędkości Alstom Avelia. Od dnia wprowadzenia do eksploatacji w grudniu 2014 roku, flota 20 Pendolino pokonała już łącznie blisko 20 milionów kilometrów.
Jak tłumaczy rzecznik Alstomu Marek Gawroński, po osiągnięciu przebiegu 1,2 miliona kilometrów, każdy pociąg ED250 Pendolino przechodzi tzw. overhaul, czyli przegląd wyższego rzędu. Są to odpowiednio czynności poziomów (P4.1, P4.2, P4.3 oraz P4.4) po osiągnięciu odpowiednio 1,2, 2,4, 3,6 oraz 4,8 miliona kilometrów.
Nowy oddział Alstomu w Piasecznie
Przegląd jest przeprowadzany przez zespół polskich ekspertów serwisowych Alstom Konstal, w warsztacie serwisowym w Piasecznie, który został specjalnie przystosowany i wyposażony w najnowsze urządzenia utrzymaniowe, na potrzeby realizacji tego zadania oraz kolejnych przeglądów. Regularne przeglądy odbywają się standardowo w Warsztacie Utrzymania Technicznego Alstom w Olszynce Grochowskiej, w Warszawie.
– Alstom zainwestował w uruchomienie i wyposażenie nowego oddziału w Piasecznie, tworząc jednocześnie 30 nowych miejsc pracy. Zakupione urządzenia będą również służyły do przeprowadzania kolejnych etapów, przeglądów wyższego rzędu – mówi Artur Fryczkowski, dyrektor Serwisu Alstom w Polsce.
Bez montażu internetu
Przegląd każdego pociągu zajmie miesiąc, a zakończenie prac na wszystkich pociągach Pendolino planowane jest za 20 miesięcy. – Taki harmonogram został przyjęty, by zapewnić maksymalną dostępność Pendolino w normalnej eksploatacji – tłumaczy Gawroński. Przegląd obejmuje wymianę kół, rewizję wózków, rewizję silników trakcyjnych oraz prace utrzymaniowe i serwisowe innych elementów pociągu.
W styczniu 2017 roku prezes PKP Intercity
zapowiedział, że urządzenia Wi-Fi i wzmacniające sygnał GSM w pociągach ED250 (Pendolino) montowane będą właśnie podczas przeglądów poziomu P4. Dzięki temu montaż urządzeń nie zakłócałby eksploatacji nowoczesnych pociągów. Jak dowiaduje się „Rynek Kolejowy”, podczas rozpoczynających się przeglądów internet nie będzie montowany, bo PKP Intercity i Alstom wciąż nie porozumiały się w tej sprawie. Z tego względu wprowadzenie Wi-Fi na pokładzie Pendolino
do końca tego roku (co zapowiedziano w czerwcu) też jest już właściwie niewykonalne. Tym bardziej, że spółka PKP IC
niedawno ogłosiła zapytanie ofertowe w sprawie kosztów montażu internetu.