3 października we Włoszech miała miejsce prezentacja pierwszego napędzanego wodorem zespołu trakcyjnego Coradia Stream. Wydarzenie miało miejsce podczas imprezy Expo Ferroviaria 2023.
Prezentacja pojazdu jest następstwem umowy podpisanej przez FNM i Alstom w listopadzie 2020 r. Wówczas Trenord zamówił łącznie sześć pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi z opcją na osiem kolejnych.
Pociąg wejdzie do komercyjnej eksploatacji w Lombardii na przełomie 2024 i 2025 roku. Będzie kursować na niezelektryfikowanej linii Brescia-Iseo-Edolo w ramach siatki połączeń spółki Trenord, zapewniającej obsługę połączeń regionalnych w regionie. To linia o potencjale turystycznym. Alstom zapewnia, że wodorowa Coradia ma zasięg 600 km. To całkowicie wystarczy do obsługi połączeń zaplanowanych w rozkładzie jazdy w ciągu jednego dnia.
Pojazd będzie kursować z pasażerami w ramach projektu H2iseO. W jego ramach powstanie nie tylko połącznie kolejowe, ale też „dolina wodorowa” w Brescii.
– Promowany przez partnerów projekt H2iseO, ma na celu rozwój gospodarczego i przemysłowego łańcucha dostaw wodoru Lombardii, zaczynając od sektora mobilności, zainicjowanie konwersji energetycznej terytorium i przyczynienie się do dekarbonizacji znacznej części lokalnego transportu publicznego. Projekt zakłada m.in. budowę 3 zakładów produkcji, magazynowania i dystrybucji odnawialnego wodoru bez emisji CO2 (w Brescii, Iseo i Edolo), a także uruchomienie 40 autobusów wodorowych zastąpić całą flotę używaną obecnie przez FNM Autoservizi – poinformował Alstom.
Producent zespołu trakcyjnego zapewnia, że wodorowa Coradia Stream ma takie same osiągi eksploatacyjne, jak pociągi z silnikiem Diesla, jednak bez emisji CO2 i hałasu.
Ezet został zaprojektowany i wyprodukowany w zakładach Alstom we Włoszech. Teraz będzie przechodzić liczne testy.
Warto pamiętać, że także polski zakład Alstomu w Chorzowie posiada kompetencje do produkcji Coradii Stream.
Dostarcza je m.in. dla holenderskiego państwowego operatora NS.