W Clermont-Ferrand zaprezentowano przeznaczony na rynek francuski bateryjny zespół trakcyjny. Jest to dawna hybryda spalinowo-elektryczna, zmodernizowana przez Alstom. Władze francuskich regionów, jako organizatorzy transportu, w ramach pilotażu zamówiły na razie pięć takich pojazdów.
Prace nad bardziej ekologicznym taborem do obsługi linii niezelektryfikowanych rozpoczęły się w styczniu 2021 r. Oprócz SNCF i Alstomu w programie wzięło udział pięć regionów: Owernia-Ren-Alpy, Hauts-de-France, Nowa Akwitania, Okcytania i Prowansja – Alpy – Lazurowe Wybrzeże. Wartość programu wyniosła 40,2 mln euro.
Adaptacja zamiast produkcji od zera
Zdecydowano się na zastosowanie napędu elektrycznego połączonego z bateriami jako źródłem zasilania. Zasięg na odcinkach niezelektryfikowanych miał wynosić co najmniej 80 km. Konstrukcja bazuje na wyprodukowanych przez Bombardier Transportation zespołach spalinowo-elektrycznych z platformy AGC. W wybranych, kilkunastoletnich egzemplarzach silnik Diesla zastąpiono modułem bateryjnym. Korzyścią, oprócz samego ograniczenia emisji, ma być obniżenie kosztów zasilania oraz zwiększenie mocy pojazdu na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Z pakietu bateryjnego będzie można korzystać również podczas jazdy pod siecią, wyrównując często występujące we Francji spadki napięcia.
Pierwszy tak zmodyfikowany pojazd, przeznaczony dla Nowej Akwitanii, wyjechał z zakładów Alstomu w Crespin (również przejętych wraz z Bombardierem) latem. Testy dynamiczne wykazały jak dotąd, że do prędkości 60 km/h baterie i system ich ładowania działa poprawnie. Obecnie próby, symulujące różne tryby jazdy zbliżone do normalnych warunków eksploatacyjnych, odbywają się już z wyższymi prędkościami (maksymalna to 160 km/h). Etap testów powinien zakończyć się na przełomie bieżącego i przyszłego roku.
Francuska kolej pasażerska od 2035 r. bez Diesla
Gdy skład uzyska niezbędne dopuszczenia, możliwe stanie się wdrożenie tego typu zespołów na szerszą skalę. Przebudowa ma odbywać się podczas planowych napraw P5. Ostatnie spalinowe zespoły trakcyjne (dziś niemal połowa parku pojazdów tego typu we Francji to właśnie AGC), w tym również hybrydy spalinowo-elektryczne, mają zostać wyeliminowane do roku 2035. Pierwszy, testowany obecnie egzemplarz bateryjny ma zacząć wozić pasażerów w grudniu 2024 r.
– Dekarbonizacja transportu to sedno naszej strategii. Rozwiązanie bateryjne to uzupełnienie palety, którą oferujemy, wraz z napędem wodorowym i hybrydowym – deklaruje prezes francuskiego oddziału Alstomu Jean-Baptiste Eyméoud. Producent przewiduje, że dzięki zmianie źródła napędu okres eksploatacji pojazdu zostanie przedłużony o ok. 20 lat.
Spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne AGC były pierwszymi na świecie seryjnie produkowanymi pojazdami tego typu. Pierwszy z nich zaczął kursować liniowo w roku 2007.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.