To chorzowski oddział Alstomu będzie odpowiedzialny za bardzo duży kontrakt na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Intercity dla Nederlandse Spoorwegen – państwowych Kolei Holenderskich. Na Śląsku otwarto właśnie zupełnie nową fabryczną halę, w której powstanie 81 pociągów.
Pociągi zupełnie nowej linii produktowej Coradia Stream Holendrzy
zamówili w 2016 roku. Skusiła ich lekka, aluminiowa konstrukcja pociągu, wysokie współczynniki niezawodności gwarantowane przez koncern i korzystna cena. Pierwotnie NS, na podstawie wygranego przez Alstom przetargu, zamówili w nim 79 pociągi 5. i 8-członowe, w wersji dwusystemowej, do obsługi szybkiej linii HSL oraz sieci konwencjonalnej. Między innymi dlatego pociągi będą przygotowane do kursowania z prędkością 200 km/h.
Kontrakt już został, na razie delikatnie, rozszerzony. Oprócz 79 pociągów w określonej wyżej konfiguracji, chorzowski Alstom zbuduje jeszcze 2 pociągi trójsystemowe, które będą mogły wjechać na belgijską sieć kolejową. Od wyników testów tych pociągów w ruchu transgranicznym zależy to, czy NS kupi kolejne takie pociągi.
– Muszę zaznaczyć, że chorzowski Alstomu będzie produkował te pociągi od początku do końca, w zupełnie nowej hali, którą dziś otwieramy – mówił Radosław Banach, dyrektor zarządzający Alstom Polska i szef chorzowskiej fabryki. Oznacza to, że śląski zakład zwiększy zatrudnienie które będzie wynosić grubo powyżej 2000 osób. Co warte zaznaczenia, przy projekcie będzie pracować aż 80 polskich inżynierów. - Zbudowaliśmy niezwykle młody zespół, głównie z myślą o projekcie Coradia Stream. Pracują tu ludzie 11 narodowości, 15% z Was to kobiety. Jestem z tego niezwykle dumny – dodał Banach.
W Chorzowie powstają nie tylko Coradie Stream dla Holendrów. Kompletne pudła pociągów w wariancie regionalnym buduje się
także dla Trenitalii. Te pociągi są jednak wykańczane w fabryce w Savigliano, obok hal produkcyjnych, w których budowano pociągi Pendolino dla PKP Intercity. Pierwsze ezt Alstom Coradia Stream mają wyjechać na trasy pociągów Intercity w Holandii z końcem roku 2020. Fabryka jest przygotowana do budowy 40 członów miesięcznie.