Na podmiejskich liniach kolejowych RER D i RER E zadebiutowały częściowo piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne produkcji Alstomu. Producent i przewoźnik (SNCF Voyageurs) opisują nowy tabor jako wydajniejszy energetycznie, pojemniejszy i bardziej dostępny dla wszystkich pasażerów od dotychczasowego.
RER to sieć linii kolejowych obsługujących region Île-de-France, a w granicach Paryża pełniących rolę zbliżoną do komunikacji miejskiej. Potoki pasażerskie na poszczególnych liniach sięgają setek tysięcy osób dziennie. Obsługujący je tabor musi więc mieć dobre przyspieszenie, odznaczać się dużą pojemnością i umożliwiać szybką wymianę pasażerów. Nowe jednostki Alstomu RER NG zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o takich wymaganiach.
EZT RER NG to sześcioczłonowe zespoły z jednopoziomowymi członami sterowniczymi oraz piętrowymi środkowymi. Wszystkie wyposażono w bardzo szerokie drzwi wejściowe, a wnętrze zaaranżowano tak, by maksymalnie ułatwić przepływ pasażerów. Poszczególne elementy pojazdów powstawały w 9 zakładach Alstomu na terenie Francji. Oprócz koncernu w opracowywaniu RER NG udział brał przewoźnik (SNCF) oraz organizator transportu (
Île-de-France Mobilités).
Producent podkreśla lepsze, niż w poprzednich generacjach taboru, parametry przyspieszenia i hamowania. Ich poprawa ma pozwolić na zwiększenie przepustowości linii oraz regularności i częstotliwości kursowania. Do tego samego ma się przyczynić system kontroli pojazdu NexTEO – RER NG są pierwszymi kursującymi liniowo pojazdami, w których został on zastosowany. Oprócz tego EZT wyposażono – między innymi – w klimatyzację, oświetlenie LED o natężeniu zmieniającym się w zależności od pory doby i miejsca, w którym znajduje się pociąg, gniazdka USB i rozbudowany system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Pierwszą linią, na której nowe jednostki zaczęły przewozić pasażerów, jest RER E z dworca Haussmann – Saint-Lazaire w Paryżu do Chelles-Gournay i Tournan. W miarę dostaw kolejnych egzemplarzy zaczną one obsługiwać także RER D (Creil – Malun/Malesherbes/Corbeil Essonnes przez Gare du Lyon w Paryżu). Cale zamówienie ma zostać zrealizowane do końca 2024 r. Jest ono częścią zawartej w 2017 r.
umowy ramowej na dostawę aż 255 EZT.