Wiemy już, jak będzie wyglądała przestrzeń pasażerska najnowszego EZT dużych prędkości produkcji Alstomu. Uwagę zwracają m. in. szersze niż dotychczas siedzenia z dłuższymi o 5 cm siedziskami oraz większym zakresem regulacji, bogato wyposażona przestrzeń dla osób na wózkach inwalidzkich oraz specjalne miejsca dla rodzin z małymi dziećmi. Wiele elementów wnętrza jest modularnych, co ma ułatwiać konfigurację wnętrza w zależności od potrzeb przewoźnika oraz jej ewentualne późniejsze zmiany.
Projekt nowej, piątej generacji EZT dużych prędkości TGV M był opracowywany od roku 2016. Producent (Alstom) opracowywał go wspólnie z przyszłym użytkownikiem taboru (SNCF Voyageurs) pod auspicjami francuskiego rządu. Jednym z przejawów współpracy było konsultowanie kształtu kabiny z maszynistami (mieli oni wybrać jeden z trzech wariantów). Założeniem było stworzenie pojazdów bardziej efektywnych energetycznie (udało się poprawić ten parametr o ok. 20%), o większej pojemności (liczbę członów pasażerskich zwiększono z 8 do 9, przez co liczba miejsc wzrosła również o jedną piątą do maksymalnie 740) i bardziej nasyconych nowoczesnymi technologiami cyfrowymi niż dotychczasowe TGV.
Nowa generacja TGV jest oparta na platformie Alstom Avelia. Dla poszczególnych odmian przewidziano prędkość maksymalną od 200 do 350 km/h. Producent podkreśla dużą liczbę opcji, umożliwiającą konfigurowanie pociągu w zależności od potrzeb: wagony jedno- lub dwupoziomowe, wydłużone lub o standardowej długości, technologia wychylnego pudła lub jej brak, a także różne warianty rozmieszczenia elementów napędu. Modularny układ wnętrza ma z kolei umożliwiać łatwe przekształcanie przestrzeni klasy 2 w 1 i odwrotnie, a także wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bagaż czy do przewozu rowerów.
Jedną z ważniejszych innowacji jest bateryjny moduł dojazdowy. Pozwala on w razie zaniku napięcia w sieci trakcyjnej na dalszą jazdę pociągu do najbliższej stacji. Ma to zapobiegać sytuacjom takich jak ta z roku 2022, w których pasażerowie będą przez wiele godzin odcięci od świata na pokładzie pociągu z niedziałającą klimatyzacją.
W porównaniu z poprzednikami TGV M ma emitować podczas eksploatacji aż o 50% mniej gazów cieplarnianych. Poprawa efektywności objęła także sam proces produkcji. W zakładzie Alstomu w Belfort powstała nowa linia produkcyjna, przeznaczona specjalnie do budowy głowic napędowych TGV piątej generacji. Krok ten pozwolił ograniczyć powierzchnię, na jakiej odbywają się konieczne prace, tym samym ograniczając ślad węglowy i koszty związane z jej ogrzewaniem i oświetleniem. Poprawiono także wydajność procesu produkcji członów pasażerskich w La Rochelle. Łącznie w projekt TGV M, traktowany przez Alstom jako flagowy, jest zaangażowanych aż 11 francuskich zakładów koncernu.
Trwają testy certyfikacyjne pierwszej jednostki, rozpoczęte już w grudniu 2022 r. na czeskim torze doświadczalnym w Velimiu. Ich zakończenie ma nastąpić około połowy bieżącego roku. Latem rozpoczną się testy pre-operacyjne sześciu jednostek TGV M na ogólnodostępnej sieci kolejowej, będące ostatnim etapem przed rozpoczęciem ich komercyjnej eksploatacji. Pierwsi pasażerowie mają skorzystać z nich na początku roku 2026.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.