Alstom dostarczył pierwszy elektryczny zespół trakcyjny serii C do Australii Zachodniej. Łącznie producent zapewni 41 składów, które obsługiwać będą linie w ramach projektu podmiejskich linii kolejowych Metronet w Perth. Pierwszy pojazd od Alstomu wszedł do służby w Perth od 7 kwietnia.
Projekt Metronet w Perth to sieć linii podmiejskich działająca na wzór znanego z Niemiec S-Bahn. W regionie Australii Zachodniej istnieje sześć linii. Pociągi operują na łącznie 181 km tras rozchodzących się promieniście od miasta. Sieć jest w większości zeelektryfikowana, a rozstaw torów wynosi 1067 mm. W dalszym ciągu trwa rozbudowa całego projektu i np. linia Joondalup z Butler do Yanchep o długości 14,5 km i trzema nowymi stacjami ma zostać otwarta jeszcze w tym roku.
Alstom właśnie dostarczył pierwszy skład z zamówienia na 41 elektrycznych jednostek do obsługi połączeń sieci Metronet. To efekt kontraktu z 2019 roku wartego 800 mln euro (1,3 mld dolarów australijskich). Umowa obejmuje ponadto prawo opcji na dodatkowe 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz dwie kolejne opcje na łącznie 10-letni okres świadczenia serwisu.
Rząd Australii zamówił łącznie 41 sześcioczłonowych składów elektrycznych o długości 144 metrów i 2 trzyczłonowe zespoły spalinowe. Jak podkreśla producent, pociągi serii C są produkowane przez firmę Alstom w zakładzie Metronet w Bellevue w Perth. Składy składają się z komponentów w 50 proc. pochodzących z lokalnej produkcji. W projekt zaangażowanych jest 15 lokalnych poddostawców z Australii Zachodniej. Pociągi serii C zostaną wykorzystane do obsługi nowych projektów Metronet i zastąpią starsze pociągi serii A. Spalinowe pociągi zastąpią natomiast składy obsługujące połączenie Australind między Perth a Bunbur.
Przed wprowadzeniem pierwszego składu do ruchu, musiał on przejść serię testów i zgodności systemów w sieci kolejowej w Perth, co trwało od 2022 roku. Pociąg serii C opiera się na platformie pociągów podmiejskich X'trapolis firmy Alstom. Producent wyposażył pojazd w ulepszone technologie oszczędzania energii. Skład został zaprojektowany w taki sposób, aby uwzględnić możliwość przyszłej rozbudowy i ulepszenia. Pociągi Alstomu pomieszczą 1 200 pasażerów. Każdy człon jest wyposażony w trzy pary drzwi po każdej stronie, co zapewni szybką wymianę podróżnych. Pojazd może osiągnąć prędkość maksymalną 130 km/h. Alstom będzie zapewniał serwis składów, których żywotność określono na 35 lat. Szacuje się, że nowe pociągi będą pokonywać około 220 000 km rocznie.
– Siedzenia z wyższym oparciem, ulepszone wyświetlacze i porty USB pod wybranymi siedzeniami oraz pojemne wagony pozwolą większej liczbie pasażerów podróżować bezpiecznie, niezawodnie i wygodnie na liniach Joondalup i Mandurah. Nowe składy będą obsługiwać rozrastającą się sieć kolejową dzięki realizacji programu inwestycyjnego Metronet – czytamy na stronie projektu sieci linii podmiejskich w Australii Zachodniej.
Dostawa pierwszego pociągu serii C to ważny moment dla Australii Zachodniej. Zamówienie na nowe składy oznaczało powrót w 2019 r – po 27 latach – produkcji pociągów do tego stanu Australii. Pojazdy powstawały w specjalnie wybudowanym zakładzie produkcji i konserwacji wagonów Bellevue, obsługiwanym przez Alstom Australia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.