Alstom dostarczy do Belgii kolejne wagony piętrowe. To element realizacji wielkiej umowy ramowej, którą w 2015 roku SNCB podpisało jeszcze z konsorcjum Bombardier-Alstom.
Piętrowe wagony Bombardiera są w Belgii bardzo dobrze znane i cenione. W tym kraju jeździ już kolejna ich generacja – M7. Co ciekawe – SNCB zamawia je od lat w wariancie na 200 km/h i taką prędkość osiągają na linii dużych prędkości między Brukselą a Liege (maksymalna prędkość na niej to 300 km/h). Standardowo obsługują w kraju połączenia kategorii IC.
Po przejęciu Bombardiera Transportation to wyłącznie Alstom odpowiada za produkcję wagonów M7, ale ramowy kontrakt z 2015 roku podpisywany był wspólnie przez konsorcjum Alstomu i Bombardiera. Zakładał on dostawę do 1362 różnych wagonów za olbrzymią kwotę 268 milionów euro. Chodziło zarówno o wagony środkowe, jak i sterownicze (kursują w pociągach jako push-pull, z lokomotywą Siemens Vectron, lub z wagonem motorowo-sterowniczym Alstomu). Do tej pory Koleje Belgijskie przekuły kontrakt ramowy na realne zamówienie 747 wagonów, z których na torach, od roku, pojawia się już około setki. Obecnie zamówiono kolejnych 98 wagonów.
Nowe wagony mogą wyjeżdżać poza Belgię do Niderlandów i Luksemburga, względem poprzedniej wersji M6 (podobnej do używanej w Kolejach Mazowieckich) zmieniono w nich wnętrze na jeszcze bardziej eleganckie i komfortowe. Znakiem wyróżniającym belgijskie wagony piętrowe są automatyczne drzwi wejściowe oddzielające parter i piętro od korytarzy wejściowych. Dzięki temu podróż na miejscach siedzących może odbywać się w niemal całkowitej ciszy.
Wagony sterownicze produkowane są w zakładzie w Valenciennes we Francji, tuż przy granicy belgijskiej. Wagony środkowe, bez kabin sterowniczych – w belgijskiej Brugii.
– Zamówienie podkreśla pewność kierunku SNCB przy zamawianiu szybkich wagonów piętrowych. Już kursujące w Belgii wagony M7 są kojarzone przez pasażerów z wysokim komfortem, a przez obsługę z łatwością utrzymania – powiedział Bernard Belvaux, dyrektor oddziału Alstom Benelux. O poprzednim zamówieniu z Belgii
pisaliśmy tutaj.Warto przypomnieć, że również
PKP Intercity będzie poszukiwać dostawcy wagonów podobnego rodzaju.