Alstom i CLIP Intermodal podpisały umowę na dostawę 5 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal Pojazdy będą wyposażone w system sygnalizacji Onvia i homologowane do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i Węgrzech. W trakcie realizacji są wcześniejsze zamówienia CLIP, obejmujące 13 lokomotyw.
Produkcja pojazdów będzie odbywała się w fabryce Alstomu w Kassel. Ich pudła dostarczy wrocławski zakład Alstom Polska, który
jeszcze od czasów Bombardiera jest centrum kompetencyjnym w tym zakresie. Prędkość maksymalna lokomotyw będzie wynosiła 160 km/h. Będą wyposażone w system sygnalizacji Onvia Cab, opracowane przez Alstom rozwiązanie pokładowe dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS, pokrywające (jak podkreśla producent) największą liczbę krajów i linii – zarówno w systemie ETCS, jak i w starszych systemach.
Jak podkreśla Alstom, lokomotywy wielosystemowe Traxx Universal trzeciej generacji charakteryzują się wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością, efektywnością energetyczną i ułatwionym serwisem. Umożliwiają też prowadzenie cięższych ładunków w porównaniu do innych lokomotyw tej samej klasy. Ich konstrukcja została oparta o modułową platformę, stosowaną w transporcie pasażerskim i towarowym, w przewozach krajowych i transgranicznych oraz dostępną w różnych konfiguracjach. Lokomotywy z tej rodziny (prawie 60 egzemplarzy) są dopuszczone do eksploatacji w 20 krajach, w których pokonują łącznie ponad 300 mln km rocznie.
Przypomnijmy: w pierwszym kwartale ubiegłego roku CLIP i Alstom podpisały umowy na dostawę
łącznie 13 wielosystemowych Traxxów. Objęty tymi zamówieniami tabor zostanie homologowany do eksploatacji w krajach tworzących nieco inny obszar: w Polsce, Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Austrii i Francji. W okresie gwarancyjnym (przez dwa lata) pojazdy będą objęte utrzymaniem prewencyjnym ze strony producenta.
– Zakup kolejnych 5 lokomotyw Traxx 3 MS to kolejny krok w kierunku umocnienia pozycji CLIP Intermodal na rynku europejskim. Krok ten jest naturalną konsekwencją dynamicznego rozwoju firmy, który obejmował m. in.
rozbudowę terminalu intermodalnego w Swarzędzu. Dzięki nowym lokomotywom firma będzie mogła jeszcze efektywniej realizować swoje cele związane z rozwojem zrównoważonego transportu intermodalnego, przyczyniając się do redukcji emisji gazów cieplarnianych i poprawy bezpieczeństwa ruchu – podkreśla prezes zarządu CLIP Group SA Agnieszka Hipś.
– Nowoczesne rozwiązania Alstom od wielu lat wspierają efektywny i przyjazny środowisku transport intermodalny. Cieszymy się z dodatkowego zamówienia na lokomotywy Traxx, które będą służyć zarówno w krajowym, jak i w międzynarodowym transporcie kolejowym. Jesteśmy przekonani, że lokomotywy Traxx wzmocnią pozycję CLIP Intermodal i pozwolą na jego dalszy dynamiczny rozwój w ramach niskoemisyjnych europejskich korytarzy transportowych – podkreśla dyrektor zarządzająca Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich Beata Rusinowicz.