Zarząd transportu Dolnej Saksonii wskazał Alstom jako preferowanego dostawcę 34. częściowo piętrowych zespołów trakcyjnych. Kontrakt jest warty 760 milionów euro.
– Dolna Saksonia nigdy dotąd nie zamawiała tak dużej liczby pociągów w ramach jednego zamówienia – powiedział minister transportu landu Bernd Althusmann, po ogłoszeniu przez LNVG (zarządca transportu) preferowanego dostawcy elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ostateczny wybór ma zostać zatwierdzony 8 marca 2021.
Kontrakt dla Dolnej Saksonii jest niezwykle ciekawy, opiewa bowiem na budowę zespołów trakcyjnych w układzie dotąd nieznanym. Na 34 ezte składać się będą bowiem sterownicze wagony piętrowe i środkowe wagony jednopokładowe. Tych pierwszych będzie 68, tych drugich – 86 (część ezt będzie czterowagonowa, a część sześciowagonowa).
Do tej pory Siemens i Alstom budowali pociągi w układzie mieszanym, ale wagony piętrowe nigdy nie były wagonami sterowniczymi (czołowymi), a tak właśnie będzie w wypadku tego kontraktu.
Wagony środkowe będą zupełnie pozbawione barier w postaci schodów i podestów, znajdzie się tam przestrzeń na większy bagaż, wózek inwalidzki, dziecięcy i sporo miejsc dla rowerów. Z kolei wagony piętrowe mają mieć rekordowo dużo miejsca na górnym pokładzie, pozwalając wygodnie zająć miejsce i przemieszczać się nawet wysokim osobom. Niezwykły będzie system informacji pasażerskiej, który już na peronie wskaże pasażerom ile miejsc pozostaje wolnych w danych wagonie. Ezt mają mieć możliwość bardzo szybkiego łączenia się w pary i rozpinania, w celu przyspieszenia obsługi relacji łączonych.
W zamówieniu bardzo postawiono na niski poziom hałasu i LNVG już teraz reklamuje je jako „najcichsze w Niemczech”. Oprócz ezt zamówiono też rekordowy 30-letni okres utrzymania ich przez producenta. Baza do obsługi pojazdów ma powstać w okolicach Bremen. Ma być tak zaprojektowana, by większość manewrów wykonywać bez użycia trakcji spalinowej.
Zespoły trakcyjne od grudnia 2024 roku mają obsługiwać regionalne ekspresy na trasach Hannover – Bremen – Oldenburg – Norddeich Mole/Wilhelmshaven, Hannover – Bremen – Bremerhaven oraz Osnabrück – Bremen – Bremerhaven.