Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
28-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka
fot. Julien Goldstein/AlstomAvelia Horizon
Marokański państwowy przewoźnik kolejowy ONCF złożył w Alstomie zamówienie na 18 szybkich EZT Avelia Horizon. Wartość kontraktu to 781 mln euro. Pojazdy mają kursować na linii dużych prędkości łączącej miasta Tanger, Kénitra, Rabat, Kasablanka i Marrakesz.

Zamówienie zapowiedziano już jesienią ubiegłego roku, podczas wizyty prezydenta Francji Emmanuela Macrona u króla Maroka Muhammada VI. W sfinansowaniu zakupu pomógł francuski Skarb Państwa. Przychody z tytułu zawarcia kontraktu zostaną odnotowane w wynikach finansowych Alstomu za ostatni kwartał roku podatkowego 2024/2025 (rok fiskalny zaczyna się 1 kwietnia i kończy 31 marca), zapewne znacznie je poprawiając.

Kolej dużych prędkości w Maroku zwana Al-Boraq przebiega równolegle do wybrzeża Morza Śródziemnego. Łączy obecnie Tanger i Kasablankę (ok. 323 km). Po jej przedłużeniu do Marrakeszu długość linii, na której pociągi rozwijają prędkość maksymalną 320 km/h, wzrośnie do ok. 430 km. Warto przypomnieć, że również tabor obecnie wykorzystywany do obsługi najszybszych połączeń dostarczył Alstom.

Avelia Horizon w wersji marokańskiej będzie piętrowym elektrycznym zespołem trakcyjnym dużych prędkości. Jednostki rozpędzą się do 320 km/h. Producent podkreśla ograniczenie liczby wózków, mające pozwolić na obniżenie kosztów eksploatacji nawet o 30%. Dwa skrajne człony napędowe zostały skrócone, a środkowe – wydłużone, dzięki czemu zwiększono liczbę miejsc siedzących (według danych Alstomu największą dostępną obecnie w tej klasie pojazdów).

Program rozwoju kolei w Maroku, połączony z odnową i rozbudową floty, jest zakrojony znacznie szerzej i dotyczy nie tyko najszybszych jednostek. ONCF zawarło umowy z CAF na dostawę 30 EZT o prędkości 200 km/h oraz z koncernem Hyundai Rotem na 110 piętrowych EZT do obsługi ruchu podmiejskiego i regionalnego z prędkością do 160 km/h. Wszystkie zostały udzielone w trybie dialogu konkurencyjnego.

Na miano najbardziej ambitnego elementu projektu rozbudowy transportu kolejowego w Maroku zasługuje bez wątpienia koncepcja tunelu pod Cieśniną Gibraltarską do Hiszpanii. Perspektywa jej realizacji – wobec kosztów szacowanych na 6 mld euro i spodziewanych trudności technicznych – jest jednak bardzo odległa.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5