Trwają przygotowania Kolei Włoskich do uruchomienia pociągów dużych prędkości łączących Rzym i Paryż. Testowy pociąg typu Frecciarossa 1000 przybył kilka dni temu do Paryża.
- Do rozwoju przewozów kolejowych prowadzi otwarta konkurencja, a nie kartelowy podział rynku. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy z dominującym w danym kraju przewoźnikiem rywalizują zagraniczne oddziały operatorów z innego państwa – przekonuje stowarzyszenie niezależnych pasażerskich operatorów kolejowych AllRail. Organizacja przywołuje przykłady z Hiszpanii, Włoch i Francji.
Koleje Fracuskie jeżdżą w Hiszpanii
Spółka zależna francuskich kolei państwowych, Ouigo – o której starcie
pisaliśmy na naszych łamach w maju – w ciągu pierwszych trzech pełnych miesięcy działalności na trasie Madryt – Barcelona przewiozła 400 tysięcy pasażerów. Osoby te wybrały ofertę nowego przewoźnika mimo silnej konkurencji ze strony hiszpańskich kolei państwowych – Renfe.
Warto dodać, że narodowy hiszpański przewoźnik Renfe złożył skargę postępowanie przeciwko francuskiemu regulatorowi transportowemu ART (Autorité de Régulation des Transports) - jego zdaniem, SNCF ma nieograniczony i pełnoprawny dostęp do Hiszpańskiego rynku kolejowego, zgodnie z regułami ustalonymi przez Komisję Europejską. Nie działa to jednak w drugą stronę - państwowy przewoźnik Renfe
narzeka na utrudnianie mu rozpoczęcia kursowania we Francji.
Koleje Włoskie chcą wjechać do Francji
Do wejścia na nowy dla siebie rynek przygotowują się także Koleje Włoskie (Ferrovie dello Stato, FS). Trwają przygotowania do uruchomienia pociągów dużych prędkości łączących stolice Francji i Włoch, konkurencyjnych wobec istniejących już połączeń SNCF. Przed kilkoma dniami pierwszy, testowy pociąg FS najnowszego typu Frecciarossa 1000 przybył do Paryża.
Oba fakty – w ocenie przedstawicieli AllRail – są kolejnym dowodem na pozytywną rolę konkurencji na torach w rozwoju rynku pasażerskich przewozów kolejowych. Na takiej rywalizacji korzystają zarówno pasażerowie (każdy z operatorów stara się przyciągnąć ich do siebie, oferując lepsze warunki), jak i środowisko naturalne (przejmowanie przez kolej pasażerów z transportu samochodowego lub lotniczego oznacza zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń).