Skupiający prywatnych przewoźników sojusz AllRail krytycznie wypowiedział się o planie podpisania nowej umowy przez PKP Intercity z Ministerstwem Infrastruktury i radykalnego zwiększenia dotacji do przewozów dalekobieżnych.
Jak informowaliśmy, Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nowy Plan Transportowy do roku 2029, który umożliwi podpisanie umowy wieloletniej na obsługę połączeń z PKP Intercity.
Jej wartość ma wynosić nawet 3 mld złotych rocznie.
Krytyczną opinię o planach polskiego ministerstwa przygotował
założony w ubiegłym roku „Sojusz Nowych Uczestników” AllRail (The Alliance of Rail New Entrants). - Wspieramy większą liberalizację rynku w celu osiągnięcia większego przeniesienia modalnego na kolej, dlatego jesteśmy zawiedzeni, że państwowy przewoźnik kolejowy będzie chroniony przez następne 10 lat niezgodnie z założeniami jednolitego rynku kolejowego Unii Europejskiej, jak i europejskiego „Green Deal”. Uważamy to za taktykę protekcjonistyczną, która stanowi ryzyko dla konkurencyjności i może być zagrożeniem dla sukcesu we wdrażaniu czwartego pakietu kolejowego - informuje AllRail w informacji rozesłanej do polskich i europejskich mediów.
"Po co subsydiować popularne trasy?"
AllRail wskazuje, że wszędzie tam, gdzie w Europie miało dotychczas miejsce otwarcie rynku kolejowego, doprowadziło to do: zwiększenia innowacyjności; podniesienia standardu usług; obniżenia opłat; zmniejszenia dotacji i zwiększenia udziału kolei – która jest najbardziej zrównoważonym środkiem transportu – w transporcie pasażerskim. "Niestety, w Polsce wszelka nadzieja na taki rozwój sytuacji została utracona w zeszłym tygodniu, kiedy to rząd opublikował swój plan podpisania nowego długoterminowego kontraktu z obecnym państwowym przewoźnikiem – PKP Intercity – na kolejne 10 lat, nawet przed wygaśnięciem dotychczasowego (w 2021 r.)" - czytamy w piśmie.
Stowarzyszenie zaznacza, że PKP Intercity otrzyma bezpośrednio udzielone zamówienie na łączną kwotę 19,5 miliarda złotych w okresie: 2019-2029 – czterokrotnie więcej niż wartość obecnej umowy, łącznie opiewającej na 4,7 miliarda złotych, którą to kwotę PKP IC miało otrzymać w okresie 2011-2021. - Co uzasadnia tak ogromny wzrost? Podobno ma on spowodować podwojenie liczby pasażerów polskich kolei do 2022 r. Jednakże nie ma to sensu ekonomicznego – doświadczenie pokazuje, że zwiększenie liczby pasażerów przyniosłoby większe przychody, co niosłoby za sobą mniejsze zapotrzebowanie na dotacje - wskazuje AllRail pytając retorycznie, po co subsydiować popularne trasy. - Trudno zrozumieć, dlaczego tak popularne trasy, jak z Warszawy do Katowic czy Krakowa, będą wymagały znacznego zwiększenia dotacji. Jednocześnie w sąsiednich Czechach otwarcie rynku kolei dalekobieżnej spowodowało wzrost popytu bez zwiększania niepotrzebnego obciążenia podatnika – z pewnością jest to wzór dla Polski - pisze stowarzyszenie.
"Europa musi zareagować"
W informacji cytowana jest wypowiedź dr Michała Wolańskiego z Katedry Transportu SGH dla Pulsu Biznesu, który stwierdza że jeśli dopłata do przewozów kolejowych jest naprawdę konieczna, lepszym rozwiązaniem byłoby „otwarcie rynku i zorganizowanie konkurencyjnego przetargu. Jak dodaje sekretarz generalny AllRail Nick Brooks w ramach czwartego pakietu kolejowego od 2023 r. umowa z przewoźnikiem będzie podpisywana po rozstrzygnięciu obowiązkowego konkurencyjnego przetargu. - Ideą planowanego bezpośredniego i niegospodarnego zamówienia jest uprzedzenie ww. wymagań w celu zapobiegnięcia wejścia konkurencji na polski rynek przez kolejne 10 lat. - zaznacza Brooks.
Stowarzyszenie jest z zdania, że "w tej sytuacji Europa musi zareagować". - Jeśli dopuszczalne jest, aby tak ogromne sztandarowe zamówienie bezprzetargowe, zostało udzielone państwowemu przewoźnikowi, to inne państwa członkowskie UE mogą ulec pokusie pójścia w ślady Polski przed 2023 r., pompując państwowych przewoźników, co stoi w sprzeczności z jednolitym rynkiem kolejowym w UE. Bez większej konkurencji i zmian w podziale modalnym transportu kolej nigdy nie będzie częścią europejskiego „Green Deal” - podsumowuje AllRail.