Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
09-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
– Środki z Krajowego Planu Odbudowy posłużą zamknięciu rynku dalekobieżnych połączeń kolejowych w Polsce i pozbawią sensu europejską jednolitą przestrzeń kolejową – uważa europejskie stowarzyszenie prywatnych przewoźników AllRail.

W przesłanym do polskich mediów oświadczeniu stowarzyszenie AllRail skupia się na projekcie zakupu 38 zestawów kolejowych typu Push-Pull oraz 45 lokomotyw (z dotacją 2,14 miliarda złotych) w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Jedynym beneficjentem tego projektu państwowy operator kolejowy PKP Intercity.

Umowa PSC z PKP Intercity wzrosła czterokrotnie


Jak pisze AllRail, w Krajowym Planie Odbudowy nie ma wystarczających mechanizmów gwarantujących, że tabor nie zostanie wykorzystany do połączeń komercyjnych w rywalizacji z operatorami dopiero wchodzącymi na rynek, także na wewnątrzunijnych trasach międzynarodowych. – Cała ta sytuacja jest śmiertelnym zagrożeniem dla rozwoju jednolitego europejskiego rynku kolejowego w Polsce i pozbawieniem nadziei na zwiększenie roli kolei jako środka transportu – alarmuje stowarzyszenie.

– Podczas gdy wydawanie środków z funduszy COVID-19 Recovery & Resilience Facility na wzmocnienie roli kolejowych przewozów pasażerskich jest bardzo dobrym zamiarem, na rynku konkurencyjnym takie fundusze powinny być dystrybuowane w sposób przejrzysty i niedyskryminacyjny. Niestety nawet przed epidemią COVID 19 zdumiewało, jak wypłacane były dotacje dla PKP Intercity w formie ogromnej, przyznawanej bezpośrednio umowy na świadczenie usług publicznych ( PSC) dotyczącej obsługi wszystkich dalekobieżnych połączeń kolejowych w Polsce . Ostatnio jej wartość wzrosła ponad czterokrotnie z 4,7 miliarda złotych za okres 2011-2020, do 21 miliardów złotych na lata 2021-2030. Obecnie ta sama umowa PSC jest wykorzystywana jako wymówka dla przeznaczania środków odbudowy w przypadku pociągów dalekobieżnych wyłącznie dla PKP Intercity – czytamy w stanowisku.

AllRail: W Polsce dotowane są nawet lukratywne przewozy 

Prywatnych przewoźników martwi to jeszcze bardziej, bo składali już oni wnioski o obsługę tras dalekobieżnych w Polsce, które są objęte dużą umową PSC, lecz w bezkosztowym dla polskiego podatnika trybie otwartego dostępu. – To wskazuje, że kształt umowy PSC z PKP Intercity jest nieuzasadniony a polskie i europejskie fundusze są marnotrawione – twierdzą, dodając, że PKP Intercity w przeszłości często zmieniało sposób wykorzystania dotowanego taboru, na przykład oferowane na zasadzie otwartego dostępu usługi nagle przenosząc do części dotowanej bez jakiejkolwiek przejrzystości (tak się stało z połączeniami Warszawa – Łódź – przyp. RK). Zdaniem AllRail, oznacza to wykorzystanie na lukratywnych trasach, które nie wymagają dotacji ufundowanych przez podatników pociągów. – To oznacza, że PKP Intercity otrzymuje państwową pomoc tam, gdzie jej nie potrzebuje, a która to pomoc jest niedostępna dla prywatnych operatorów – pointuje Allrail.

– Potrzebujemy przewidywalności i pełnej przejrzystości i odpowiedzi na pytania: Czy wszystkie usługi w bezpośrednio przyznanej PKP Intercity umowie PSC są rzeczywiście uzasadnione? Dlaczego komercyjnie rentowne usługi z trybu Open Access zostały przeniesione do umowy PSC i czy doprowadziło to do wykorzystania dotowanego przez podatników taboru na trasach, które wcześniej były w pełni rentowne?  Czy tabor zakupiony ze środków odbudowy będzie wykorzystywany na połączeniach PSO w relacjach, które mogą wykonywać przewoźnicy komercyjni bez dotacji od polskiego podatnika? W innym przypadku środki z funduszu odbudowy posłużą zamknięciu rynku dalekobieżnych połączeń kolejowych w Polsce i pozbawią sensu europejską jednolitą przestrzeń kolejową – podsumowuje przewodniczący stowarzyszenia AllRail dr Erich Forster.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KPO: Mało środków na tramwaje. Ministerstwo tłumaczy

Prawo i polityka

KPO: Mało środków na tramwaje. Ministerstwo tłumaczy

Witold Urbanowicz 18 czerwca 2021

KPO. Są środki na zakup ok. 110 tramwajów. Jako pożyczka

Zintegrowany transport

KPO: Będą środki na tramwaje i koleje regionalne

Prawo i polityka

KPO: Będą środki na tramwaje i koleje regionalne

Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2021

Świętokrzyskie: Hybrydy pojadą z Łodzi do Rzeszowa

Tabor i technika

Podkarpackie: 10 EZT i 5 hybryd ze środków KPO

Tabor i technika

Podkarpackie: 10 EZT i 5 hybryd ze środków KPO

Roman Czubiński 23 lutego 2021

Zobacz również:

KPO: Mało środków na tramwaje. Ministerstwo tłumaczy

Prawo i polityka

KPO: Mało środków na tramwaje. Ministerstwo tłumaczy

Witold Urbanowicz 18 czerwca 2021

KPO. Są środki na zakup ok. 110 tramwajów. Jako pożyczka

Zintegrowany transport

KPO: Będą środki na tramwaje i koleje regionalne

Prawo i polityka

KPO: Będą środki na tramwaje i koleje regionalne

Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2021

Świętokrzyskie: Hybrydy pojadą z Łodzi do Rzeszowa

Tabor i technika

Podkarpackie: 10 EZT i 5 hybryd ze środków KPO

Tabor i technika

Podkarpackie: 10 EZT i 5 hybryd ze środków KPO

Roman Czubiński 23 lutego 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5