Partnerzy serwisu:
Biznes

Allrail: Dodatkowe pieniądze dla PKP Intercity to betonowanie rynku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
23-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Allrail: Dodatkowe pieniądze dla PKP Intercity to betonowanie rynku
Fot. M. SzymajdaPociąg IC na stacji Gdynia Główna
Europejskie stowarzyszenie prywatnych przewoźników kolejowych Allrail oceniło ostatnie zwiększenie dotacji dla PKP Intercity, jako dorzucenia do worka bez dna.

– Jakkolwiek zwiększanie środków na transport publiczny jest chwalebne i godne uznania, ponieważ powinno w założeniu prowadzić do zwiększenia zakresu oferowanych usług czy poprawę ich jakości, ze zdumieniem dowiadujemy się, że podwyższenie dotacja (którą Ministerstwo zwiększyło w tym roku - dop. red.) nie przełoży się w żaden sposób na korzyści dla polskiego pasażera – uważa stowarzyszenie.

Dodaje, że wprowadzanie tak poważnych zmian w finansowaniu umowy PSC, zaledwie po 3 latach od jej podpisania, jest potwierdzeniem, iż przyznanie wieloletniej umowy w trybie pozakonkursowym zachęciło dalekobieżnego przewoźnika monopolistę do wyciągania ręki po kolejne dotacje a kolej międzyregionalna stała się tym samym workiem bez dna.

Rekordowe liczby pasażerów nie przekładają się na większe przychody PKP Intercity?

– Trudno uznać za przekonujące uzasadnienie, że wzrost dotacji jest konieczny z powodu Covidu, wojny na Ukrainie czy inflacji. Przecież PKP Intercity w ostatnich miesiącach wręcz regularnie ogłasza osiągnięcie rekordowej liczby przewiezionych pasażerów. Otrzymało również dodatkową rekompensatę za przewozy uchodźców, a ceny prądu zbliżyły się do poziomu sprzed 24.02.2022 r. Co więcej, wzrost inflacji nie musi oznaczać wzrostu rekompensaty, co doskonale pokazuje czeski przykład, gdzie przy nawet wyższej niż w Polsce inflacji w procedurach przetargowych organizatorzy transportu uzyskują ceny niższe niż przewidywane – czytamy w oświadczeniu Allrail

– To konkurencja na torach jest drogą, jeśli nie do obniżenia, to co najmniej do zatrzymania wzrostu dotacji do przewozów dalekobieżnych. Przykłady z Europy wskazują, iż otwarcie rynku na nowych przewoźników doprowadza do niższych cen biletów dla pasażerów, niższych nakładów dla organizatorów transportu, zwiększenia zakresu świadczonych usług oraz podwyższenia ich jakości – czytamy.

Umowa renegocjowana po 3 latach. Co z przetargami?

– Jeśli PKP Intercity nie potrafi sobie poradzić z obsługą połączeń na warunkach, które 3 lata temu samo wynegocjowało, to należy rozważyć obsługę części tych połączeń przez innych przewoźników, którzy sobie z tym wyzwaniem poradzą. Wyłonienie ich w procedurze przetargowej będzie korzystne jak dla pasażerów, tak i dla organizatora - uważa Nick Brooks, sekretarz generalny Allrail.

– Wprowadzenie konkurencji do obsługi dalekobieżnych połączeń dotowanych obniżyłoby koszty ich organizacji a tym samym zwiększona dotacja pozwoliłaby na uruchomienie dodatkowych połączeń dla pasażerów – uzupełnia Katarzyna Dekeyser z Allrail – Jeśli Rada Ministrów poprzez uchwałę zmienia umowę PSC i zwiększa dotację, to równie dobrze może zmienić kształt umowy PSC i dopuścić innych przewoźników do świadczenia usług publicznych z zyskiem dla podróżnych, budżetu, rynku pracy czy finalnie samego PKP Intercity – dodaje Dekeyser.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK odpowiada AllRail: Regiojet ma już dostęp do 9 tras

Biznes

UTK odpowiada AllRail: Regiojet ma już dostęp do 9 tras

Urząd Transportu Kolejowego 18 marca 2024

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

Prawo i polityka

Allrail: zakup push-pulli przez PKP Intercity zaszkodzi rynkowi

Tabor i technika

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Biznes

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 01 września 2021

Zobacz również:

UTK odpowiada AllRail: Regiojet ma już dostęp do 9 tras

Biznes

UTK odpowiada AllRail: Regiojet ma już dostęp do 9 tras

Urząd Transportu Kolejowego 18 marca 2024

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

Prawo i polityka

Allrail: zakup push-pulli przez PKP Intercity zaszkodzi rynkowi

Tabor i technika

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Biznes

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 01 września 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5