Z danych opublikowanych przez Komisję Europejską wynika, że w latach 2011-2019 liczba pasażerów kolei w Czechach wzrosła o 154 proc. na wszystkich trasach, na których występuje konkurencja.
AllRail zwraca jednocześnie uwagę, że Republika Czeska jest jednym z nielicznych państw członkowskich Unii Europejskiej, w którym istnieje: rozdzielenie operatora i zarządcy infrastruktury, konkurencyjne przetargi dotyczące świadczenia usług publicznych czy warunki rozwoju usług otwartego dostępu o charakterze komercyjnym.
Pokazuje to, że jeśli wdrożona zostanie podstawowa polityka otwarcia rynku kolejowego, to nastąpi przesunięcie zainteresowania w kierunku kolei. Od 2011 roku otwarcie rynku w Czechach zmotywowało przewoźników pasażerskich do rozszerzenia swojej oferty usług dla pasażerów. Na terenie Czech - prócz państwowych pociągów spółki
České dráhy - zadania publiczne dotyczące przewozów kolejowych wykonują także spółki
RegioJet i
LeoExpress.
Badanie Komisji Europejskiej nie tylko zwraca uwagę na znaczące obniżenie cen biletów kolejowych, np. 20-procentowy spadek zaobserwowany na trasie między Pragą a Ostrawą. Ale także na poprawę usług pokładowych oferowanych przez wszystkich operatorów (bezpłatne Wi-Fi, gniazdka elektryczne i inne) – zarówno u nowych, jak i u dotychczasowego.
– Dzięki otwarciu rynku, Czechy są ukrytym klejnotem z jednym z najlepszych pasażerskich systemów kolejowych w Europie – stwierdził doradca ds. polityki AllRail Nicolas Bruyninckx.
Przykłady te wskazują na to, że jeśli wdrożona zostanie podstawowa polityka otwarcia rynku – taka jak ta opisana na początku, to więcej osób skorzysta z pociągów – co ma kluczowe znaczenie, jeśli UE ma kiedykolwiek osiągnąć swoje cele w zakresie zmian klimat.
Warto wspomnieć, że czeski rząd
zlikwidował regulatora rynku kolejowego. Zadania Urzędu do spraw Dostępu do Infrastruktury Transportowej (Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře) zostały przeniesione do Urzędu Ochrony Konkurencji Gospodarczej (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže).