NSA Danii opublikowała w Systemie Informacji Bezpieczeństwa (SIS) zarządzanym przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej alert bezpieczeństwa dotyczący zaczepu do naczepy modelu FW6170 zamontowanej na wagonach kieszeniowych serii Sdggmrs. Alert opublikował w Polsce Urząd Transportu Kolejowego.
2 stycznia 2019 r. na moście nad Wielkim Bełtem elementy naczep przewożonych na wagonach serii Sdggmrs zostały zrzucone przez wiatr i spadły na jadący przeciwnym torem pociąg pasażerski. Ustalenia Duńskiej Komisji ds. Wypadków Lotniczych i Kolejowych wykazały, że postępowanie zgodnie z instrukcjami producenta zaczepów do naczep typu FW6170 nie gwarantują bezpiecznego zablokowania zaczepu. Więcej na ten temat
pisaliśmy tutaj.
Wykonane testy zaczepu wykazały, że przy użyciu niewielkiej siły sworzeń królewski może wysunąć się z blokady zaczepu, w przypadku wystąpienia niewielkiej szczeliny między zagłębieniem na uchwycie roboczym a płytą zaczepu. W związku z tym Duńska Komisja ds. Wypadków Lotniczych i Kolejowych uznała, że instrukcja obsługi zaczepu typu FW6170 opracowana przez producenta jest niewystarczająca, aby zapewnić bezpieczne zablokowanie głównego sworznia w zaczepie.
Z danych gromadzonych w europejskim rejestrze pojazdów kolejowych wynika, że w Europie wagony serii Sdggmrs dopuszczone są do eksploatacji w Republice Czeskiej, Słowacji, Holandii, Austrii i Luksemburgu. Jednak pojazdy tego typu są zgodne z określonymi wymaganiami interoperacyjności i mogą być również eksploatowane w Polsce bez konieczności uzyskiwania dodatkowego zezwolenia. W związku z czym Prezes UTK przypomina, że przewoźnicy kolejowi zobowiązani są do stosowania odpowiednich procedur identyfikacji i zgłaszania zainteresowanym stronom ryzyka wynikającego z usterek i niezgodności w budowie lub niesprawności pojazdów oraz wymiany informacji między organizacjami kolejowymi.
Szczegóły dotyczące alertu
znajdują się tutaj.