Alstom poinformował dzisiaj o podpisaniu umowy ramowej z Akiem, czołowym poolem taborowym w Europie, na dostawę do 100 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Traxx. Maksymalna wartość kontraktu, w ramach którego zapowiedziano już dostawę 65 sztuk, opiewa na 500 mln euro.
Jak wskazuje producent w komunikacie prasowym, wielosystemowe lokomotywy elektryczne Traxx ma wyróżniać optymalizacja zużycia energii, a także uniwersalność – nowe Traxxy mają być wykorzystywane zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 160 km/h. Na ogromną elastyczność z perspektywy poolu taborowego, jakim jest Akiem, wpłynie przewidywane dopuszczenie do ruchu w aż 11 państwach członkowskich Unii Europejskiej (Austria, Belgia, Czechy, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Polska, Słowacja, Węgry i Włochy), a także w Szwajcarii.
Co ciekawe, część Traxxów ma dysponować również dodatkowym modułem dojazdowym w ramach funkcji “ostatniej mili”, przy czym przewidziano zarówno rozwiązanie oparte na silniku Diesla, jak i akumulatorze. Umożliwi to swobodne operowanie na bocznicach, terminalach intermodalnych, czy w ramach infrastruktury portowej. Wszystkie lokomotywy elektryczne dostarczone w ramach kontraktu zostaną wyposażone w produkowane przez Alstom urządzenia pokładowe ETCS typu ATLAS. Wraz z kolejnym zamówieniem Alstom wyrasta na silnego lidera na rynku lokomotyw w Europie, co jest możliwe dzięki przejęciu Bombardier Transportation, które zostało sfinalizowane w 2021 roku. Wraz z transakcją w skład portfolio produktów Alstomu weszły nowe platformy pojazdów, takie jak właśnie Traxx.
Maksymalna wartość umowy ramowej to 500 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada 2,25 mld zł. Dostawa Traxxów będzie realizowana w latach 2025-2028, a montaż końcowy lokomotyw odbędzie się w zakładzie produkcyjnym Alstom w Kassel w Niemczech. – Nieustannie inwestujemy w naszą flotę lokomotyw, aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów i rozwijać się. Inwestycje taborowe pozwolą nam zaoferować nowe, efektywne i zrównoważone rozwiązania, które będą stanowiły wkład w zwiększenie roli transportu kolejowego w ramach tzw. modal split – komentuje Fabien Rochefort, dyrektor generalny Akiem, cytowany w komunikacie prasowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.