Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Akiem z umową na leasing Eurosprinterów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
12-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Akiem

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Akiem z umową na leasing Eurosprinterów
fot. Rail Traction Company
Jeden z czołowych pooli taborowych na europejskim rynku zawarł umowę z włoskim przewoźnikiem towarowym Rail Traction Company na leasing trzech lokomotyw elektrycznych Siemens Eurosprinter ES64F4 wraz ze świadczeniem usługi utrzymania.  Będą można je spotkać na trasie wzdłuż przełęczy Brenner, pod którą budowany jest tunel kolejowy.

Produkcja lokomotyw elektrycznych Siemens Eurosprinter ES64F4, oznaczonych w Niemczech jako seria 189 ruszyła w zakładzie produkcyjnym w Monachium w 2003 roku. Są one przeznaczone przede wszystkim do obsługi ruchu towarowego, dlatego ich prędkość maksymalna wynosi 140 km/h. Mogą pracować w czterech systemach zasilania – 1,5 kV DC, 3 kV DC, 15 kV AC 16,7 Hz i 25 kV AC 50 Hz. W przypadku zasilania prądem zmiennym ich moc wynosi aż 6,4 MW. Maksymalna siła pociągowa wynosi natomiast 300 kN, zaś masa całkowita – 87 ton. Choć Eurosprintery nie osiągnęły tak imponującego sukcesu rynkowego jak produkowane do dziś Traxxy, znalazły istotne miejsce na europejskich szlakach.

W 2022 roku 37 sztuk Eurosprinterów ES64F4 w czterech wariantach, różniących się latami produkcji i niektórymi elementami wyposażenia, nabył Akiem, czołowy europejski pool taborowy, który powstał w 2009 roku. W dniu 10 lutego spółka poinformowała, że wyleasinguje trzy sztuki Eurosprinterów ES64F4 włoskiemu przewoźnikowi towarowemu Rail Traction Company. Umowa, która obejmuje również świadczenie usługi utrzymania, wpisuje się w strategię Akiem, która zakłada m.in. wzrost obecności na rynku włoskim. Trzeba tu zaznaczyć, że Eurosprintery ES64F4 już dziś są eksploatowane przez spółkę.

– Włochy to kluczowy rynek dla Akiem, mając na względzie rozwijanie europejskiego transportu kolejowego i zwiększenia jego znaczenia w modal split. Partnerstwo z Rail Traction Company jest przykładem naszego zaangażowania w zapewnianie rozwiązań dostosowanych do specyficznych potrzeb włoskich operatorów kolejowych – komentuje Arnaud Deloumeau, dyrektor odpowiedzialny w Akiem za rynki zachodnioeuropejskie. Włoski przewoźnik z siedzibą w Bolzano, powstały w 2000 roku, specjalizuje się w przewozach towarowych na korytarzach łączących Włochy z Niemcami i Słowenią. Od 2021 roku na jego czele stoi Martin Ausserdorfer. Spółka wchodzi w skład grupy kapitałowej Autostrada del Brennero wraz z innymi przedsiębiorstwami kolejowymi, Lokomotion i InRail.

– Cieszymy się, że w ramach tego projektu możemy współpracować z Akiem, którego doświadczenie i tabor pozwolą nam zoptymalizować nasze operacje i zaspokoić potrzeby naszych klientów. Rozwijamy interoperacyjność i wspieramy nasz strategiczny cel, jakim jest uczestnictwo w rozwijaniu kolei w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem korytarza SCAN-MED przez tunel Brenner – komentuje Martin Ausserdorfer. Co ciekawe, Rail Traction Company eksploatuje dziś m.in. lokomotywy elektryczne serii EU43, wyprodukowane we wrocławskim Pafawagu po przejęciu przez ADTranz, który został w późniejszym czasie wchłonięty przez Bombardiera. Co więcej, jeżdżą one wciąż pod oryginalnym oznaczeniem, pod którym miały rozpocząć służbę w PKP.

Choć EU43 to lokomotywy dwusystemowe, dostosowane do pracy w systemach zasilania 3 kV DC oraz 15 kV AC 16,7 Hz, posiadają one dopuszczenie do ruchu wyłącznie we Włoszech, aczkolwiek zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze połączeń międzynarodowych do Niemiec i Austrii. Oprócz Eurosprinterów ES64F4 oraz EU43 włoski przewoźnik eksploatuje także Vectrony, Traxxy oraz… czeskie lokomotywy spalinowe serii 753, wchodzące w skład rodziny spalinowozów określanych w Polsce popularnie mianem “nurków”. Serię 753 eksploatuje dziś także m. in. PKP Cargo International.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Newag. Pierwszy Dragon 2 dla Akiem gotowy

Tabor i technika

Newag. Pierwszy Dragon 2 dla Akiem gotowy

Akiem, Newag 06 lutego 2025

Jakie będą nowe elektrowozy Stadlera dla LTG Cargo?

Tabor i technika

Jakie będą nowe elektrowozy Stadlera dla LTG Cargo?

Mikołaj Kobryński 05 lutego 2025

PKP Intercity: W 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

Tabor i technika

PKP Intercity: EP09 znikną z torów szybciej niż EU/EP07

Tabor i technika

Wrócą połączenia Frecciarossa Paryż – Mediolan

Pasażer

Wrócą połączenia Frecciarossa Paryż – Mediolan

Przemysław Farsewicz 04 lutego 2025

LokoTrain wynajmie PKP Intercity dwa elektrowozy

Tabor i technika

LokoTrain wynajmie PKP Intercity dwa elektrowozy

Roman Czubiński 15 stycznia 2025

Zobacz również:

Newag. Pierwszy Dragon 2 dla Akiem gotowy

Tabor i technika

Newag. Pierwszy Dragon 2 dla Akiem gotowy

Akiem, Newag 06 lutego 2025

Jakie będą nowe elektrowozy Stadlera dla LTG Cargo?

Tabor i technika

Jakie będą nowe elektrowozy Stadlera dla LTG Cargo?

Mikołaj Kobryński 05 lutego 2025

PKP Intercity: W 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

Tabor i technika

PKP Intercity: EP09 znikną z torów szybciej niż EU/EP07

Tabor i technika

Wrócą połączenia Frecciarossa Paryż – Mediolan

Pasażer

Wrócą połączenia Frecciarossa Paryż – Mediolan

Przemysław Farsewicz 04 lutego 2025

LokoTrain wynajmie PKP Intercity dwa elektrowozy

Tabor i technika

LokoTrain wynajmie PKP Intercity dwa elektrowozy

Roman Czubiński 15 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5