Jeden z czołowych pooli taborowych na europejskim rynku zawarł umowę z włoskim przewoźnikiem towarowym Rail Traction Company na leasing trzech lokomotyw elektrycznych Siemens Eurosprinter ES64F4 wraz ze świadczeniem usługi utrzymania. Będą można je spotkać na trasie wzdłuż przełęczy Brenner, pod którą budowany jest tunel kolejowy.
Produkcja lokomotyw elektrycznych Siemens Eurosprinter ES64F4, oznaczonych w Niemczech jako seria 189 ruszyła w zakładzie produkcyjnym w Monachium w 2003 roku. Są one przeznaczone przede wszystkim do obsługi ruchu towarowego, dlatego ich prędkość maksymalna wynosi 140 km/h. Mogą pracować w czterech systemach zasilania – 1,5 kV DC, 3 kV DC, 15 kV AC 16,7 Hz i 25 kV AC 50 Hz. W przypadku zasilania prądem zmiennym ich moc wynosi aż 6,4 MW. Maksymalna siła pociągowa wynosi natomiast 300 kN, zaś masa całkowita – 87 ton. Choć Eurosprintery nie osiągnęły tak imponującego sukcesu rynkowego jak produkowane do dziś Traxxy, znalazły istotne miejsce na europejskich szlakach.
W 2022 roku 37 sztuk Eurosprinterów ES64F4 w czterech wariantach, różniących się latami produkcji i niektórymi elementami wyposażenia, nabył Akiem, czołowy europejski pool taborowy, który powstał w 2009 roku. W dniu 10 lutego spółka poinformowała, że wyleasinguje trzy sztuki Eurosprinterów ES64F4 włoskiemu przewoźnikowi towarowemu Rail Traction Company. Umowa, która obejmuje również świadczenie usługi utrzymania, wpisuje się w strategię Akiem, która zakłada m.in. wzrost obecności na rynku włoskim. Trzeba tu zaznaczyć, że Eurosprintery ES64F4 już dziś są eksploatowane przez spółkę.
– Włochy to kluczowy rynek dla Akiem, mając na względzie rozwijanie europejskiego transportu kolejowego i zwiększenia jego znaczenia w modal split. Partnerstwo z Rail Traction Company jest przykładem naszego zaangażowania w zapewnianie rozwiązań dostosowanych do specyficznych potrzeb włoskich operatorów kolejowych – komentuje Arnaud Deloumeau, dyrektor odpowiedzialny w Akiem za rynki zachodnioeuropejskie. Włoski przewoźnik z siedzibą w Bolzano, powstały w 2000 roku, specjalizuje się w przewozach towarowych na korytarzach łączących Włochy z Niemcami i Słowenią. Od 2021 roku na jego czele stoi Martin Ausserdorfer. Spółka wchodzi w skład grupy kapitałowej Autostrada del Brennero wraz z innymi przedsiębiorstwami kolejowymi, Lokomotion i InRail.
– Cieszymy się, że w ramach tego projektu możemy współpracować z Akiem, którego doświadczenie i tabor pozwolą nam zoptymalizować nasze operacje i zaspokoić potrzeby naszych klientów. Rozwijamy interoperacyjność i wspieramy nasz strategiczny cel, jakim jest uczestnictwo w rozwijaniu kolei w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem korytarza SCAN-MED przez tunel Brenner – komentuje Martin Ausserdorfer. Co ciekawe, Rail Traction Company eksploatuje dziś m.in. lokomotywy elektryczne serii EU43, wyprodukowane we wrocławskim Pafawagu po przejęciu przez ADTranz, który został w późniejszym czasie wchłonięty przez Bombardiera. Co więcej, jeżdżą one wciąż pod oryginalnym oznaczeniem, pod którym miały rozpocząć służbę w PKP.
Choć EU43 to lokomotywy dwusystemowe, dostosowane do pracy w systemach zasilania 3 kV DC oraz 15 kV AC 16,7 Hz, posiadają one dopuszczenie do ruchu wyłącznie we Włoszech, aczkolwiek zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze połączeń międzynarodowych do Niemiec i Austrii. Oprócz Eurosprinterów ES64F4 oraz EU43 włoski przewoźnik eksploatuje także Vectrony, Traxxy oraz… czeskie lokomotywy spalinowe serii 753, wchodzące w skład rodziny spalinowozów określanych w Polsce popularnie mianem “nurków”. Serię 753 eksploatuje dziś także m. in. PKP Cargo International.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.