Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Akcja \"Kratownica\" na budowie Poznań City Center

Dalej Wstecz
Autor:

TriGranit

Data publikacji:
05-11-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TriGranit

Podziel się ze znajomymi:

Aż pięć dźwigów, wśród nich jeden z największych w Polsce „Herkules”,  brało udział w bardzo skomplikowanej, wymagającej niemal zegarmistrzowskiej precyzji akcji montowania ważących ponad 100 ton stalowych kratownic na dworcu Poznań Główny.  

Operację  „Kratownica”  przeprowadzono  w sobotę 4 listopada tuż po  godzinie  21.00  na poznańskim dworcu kolejowym w Poznaniu. Konstrukcja zawisła nad peronami 2 i 3,  jest elementem trzykondygnacyjnego parkingu na tysiąc aut wznoszonego w ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego przez węgierskiego developera, spółkę TriGranit Development Corporation.

Profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona operacja nie mogłaby się odbyć, gdyby nie Terex Demag CC2500, popularny „Herkules” mogący przenosić ciężary ważące aż 500 ton. Aby stalowe kratownice o długości 23 metry, wysokości ponad 6 metrów i ważące ponad 100 ton każda mogły osiąść na przygotowanych wcześniej  betonowych słupach,  „Herkulesa” musiały wesprzeć cztery inne dźwigi. Jeden z nich odpowiadał za dociążanie kolosa na gąsienicach. Drugi, w kluczowym momencie operacji przejął od „Herkulesa” pierwszą kratownicę, aby ten mógł „wrócić” po następną. Pozostałe dwa dźwigi, już po północy, kiedy dwie kratownice zostały precyzyjnie osadzone na słupach zajęły się montażem kilkutonowych, poprzecznych elementów stabilizujących całą konstrukcję. Montaż zakończono po 5 rano.  Akcję „Kratownica” prowadzono przy wyłączonej sieci trakcyjnej, w tym czasie pociągi pasażerskie skierowano na inne perony. 

Bezpośrednio przy montażu, wymagającym idealnej precyzji, bezwietrznej pogody i koordynacji pracy pięciu dźwigów uczestniczyło  15 osób.  Do 20 listopada Inwestor planuje montaż jeszcze dwóch takich stalowych elementów, w tym najcięższej kratownicy, ważącej ponad 120 ton, która zawiśnie w miejscu planowanej  Kolei Dużych Prędkości. Jest  to jak dotąd najtrudniejsze i najbardziej skomplikowane logistycznie wyzwanie, przed jakim stanęli wykonawcy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.

Stalowa, kratowa  konstrukcja to nic innego jak most,  który zawisł  nad peronami poznańskiego dworca. Jest  elementem budowanego z prefabrykatów (ok. 3 tysięcy elementów) trzykondygnacyjnego parkingu wznoszonego w sąsiedztwie nowego dworca PKP i PKS oraz centrum handlowego Poznań City Center. Czterema kratownicami połączono dwie części parkingu w miejscu, gdzie znajduje się tunel podziemny dla podróżnych. Nie dało się w związku z tym zbudować tu tradycyjnych fundamentów i słupów podtrzymujących  konstrukcję parkingu.

Do końca 2012 roku TriGranit planuje zakończenie budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w stanie surowym otwartym. Lada moment ruszy budowa dróg. Wiosną rozpoczną się prace wykończeniowe. Oddanie do użytku całości, a więc nowego dworca PKS na 19 stanowisk, centrum handlowego Poznań City Center z 250 sklepami, parkingów na 1500 aut i nowego układu drogowego wokół ZCK (ok. 2,5 km) zaplanowano na IV kwartał 2013 roku.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budowa dworca Poznań Główny - film

Rynek Kolejowy TV

Budowa dworca Poznań Główny - film

TriGranit 31 maja 2012

Drugi etap budowy Poznań City Center

Infrastruktura

Drugi etap budowy Poznań City Center

TriGranit 21 czerwca 2012

Trwa budowa Poznań City Center

Fotorelacje

Trwa budowa Poznań City Center

TriGranit 18 kwietnia 2013

Nowy Poznań Główny ma już rok

Infrastruktura

Nowy Poznań Główny ma już rok

TriGranit 28 maja 2013

Dworzec w Poznaniu do zburzenia. Co w jego miejsce?

Infrastruktura

Zobacz również:

Budowa dworca Poznań Główny - film

Rynek Kolejowy TV

Budowa dworca Poznań Główny - film

TriGranit 31 maja 2012

Drugi etap budowy Poznań City Center

Infrastruktura

Drugi etap budowy Poznań City Center

TriGranit 21 czerwca 2012

Trwa budowa Poznań City Center

Fotorelacje

Trwa budowa Poznań City Center

TriGranit 18 kwietnia 2013

Nowy Poznań Główny ma już rok

Infrastruktura

Nowy Poznań Główny ma już rok

TriGranit 28 maja 2013

Dworzec w Poznaniu do zburzenia. Co w jego miejsce?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5