Newag ukończył budowę pierwszego Impulsa 2 dla PKP SKM Trójmiasto w wersji aglomeracyjnej. Pojazd przyjechał na badania do Instytutu Kolejnictwa. Planowane wprowadzenie go do ruchu ma nastąpić w przyszłym roku.
Kontrakt z Newagiem zakładał dostarczenie elektrycznych zespołów trakcyjnych
w dwóch wariantach: regionalnym (31WEbb) oraz aglomeracyjnym (58WE). Różnice między nimi to przede wszystkim liczba drzwi (wersja aglomeracyjna ma ich 9 par), wysokość podłogi (dostosowana do peronów na linii 250 – 96, a nie 76 cm) oraz układ wnętrza (w wariancie aglomeracyjnym m. in. brak toalet). Pojazdy regionalne przewożą pasażerów SKM
od grudnia ubiegłego roku. Odmiana aglomeracyjna ma natomiast wejść do eksploatacji dopiero w roku 2025.
Podzielenie kontraktu w taki sposób wynikało z zawiłej historii zamówienia, o której
piszemy szerzej tutaj. Dużą rolę odegrała chęć pełnego wykorzystania dostępnych funduszy unijnych.
58WE jest pojazdem trójczłonowym. W jego podwoziu zastosowano – co nietypowe w ostatnich latach – osobne wózki dla każdego członu zamiast wózków Jakobsa. W oczy rzucają się też niewielkie okna, zwłaszcza w rejonie przejść między członami. Pojemność jednostki wynosi 500 pasażerów. Po zakończeniu dostaw nowych pojazdów PKP SKM Trójmiasto zamierza
wycofać z ruchu najstarsze posiadane EN57.