Urzędy miejskie i marszałkowskie oraz spółki kolejowe od lat czekają na uregulowanie kwestii organizacji i finansowania transportu publicznego. Kolejne wersje ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawy metropolitarnej nie przyniosły spodziewanych zmian, a dyskusja polityków i ekspertów na temat nowego modelu organizacji i finansowania transportu publicznego utknęła w martwym punkcie.
W tej sytuacji polskie aglomeracji, nie czekając na nowe przepisy (ustawę o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawę metropolitarną), tworzą zintegrowane systemy transportu zbiorowego. Na ten cel ze swoich budżetów wydają miliony złotych. Inwestują w nowy tabor, systemy biletowe i zwiększają częstotliwość połączeń. Wciąż jednak stają przed wyzwaniem, jak optymalnie wykorzystać te inwestycje, aby przyciągnąć większą liczbę pasażerów, którzy rezygnując z własnego środka transportu korzystaliby z transportu publicznego.
Samorządy i przedsiębiorstwa kolejowe to podmioty, które muszą porozumieć się i tworzyć spójne systemy transportowe dostosowane do potrzeb pasażerów. Wspólny bilet w aglomeracji to jeden z pierwszych kroków, które ułatwiają korzystanie z usług komunikacji publicznej. Jak jednak pokazuje przykład Śląska, proces jego wdrażania jest bardzo skomplikowany, a atrakcyjność oferty dla potencjalnych klientów zależy od wielu czynników.
Już dziś wiadomo, że w nowej perspektywie finansowej UE znaczna część środków przeznaczona będzie na integrację transportu publicznego i optymalne dostosowanie do potrzeb pasażerów. Beneficjenci tych funduszy powinni wykorzystać wiedzę i doświadczenia ekspertów oraz innych regionów, aby wydać je z pożytkiem.
Railway Market Forum serdecznie zaprasza na ogólnopolską konferencję „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracjach”. Więcej szczegółów www.railwaymarketforum.pl