8 lutego polski minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Petrem Szijjarto. Choć ciężko w to uwierzyć, głównym tematem poruszonym w trakcie wizyty węgierskiego ministra w Warszawie był projekt wspólnego przedsięwzięcia zakładającego realizację połączenia koleją dużych prędkości na linii Budapeszt – Warszawa.
– Zacieśnienie współpracy między naszymi krajami w zakresie połączenia Warszawy i Budapesztu koleją dużych prędkości to z całą pewnością przedsięwzięcie o charakterze cywilizacyjnym, w pełni wpisujące się w obecnie realizowaną przez Rząd RP politykę wspierania innowacji wzmacniających system transportowy RP. Może się ono stać kołem zamachowym naszej gospodarki, dzięki któremu będziemy mogli w pełni wykorzystać nasze przewagi konkurencyjne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Jestem przekonany, że koncepcja połączenia naszych państw siecią kolei dużych prędkości to niewątpliwie projekt, który może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej z korzyścią dla naszego regionu – podkreślił minister Adamczyk. – Ministerstwo Infrastruktury obecnie finalizuje prace nad nową Strategią Rozwoju Transportu, która będzie odpowiedzią na wyzwania stojące przed naszych sektorem zdiagnozowane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – dodał minister.
Minister Adamczyk dodał, że resort pod jego przewodnictwem na poważnie zajął się w jego opinii zaniedbywanym tematem „spójności transportowej nie tylko Polski, ale również Grupy Wyszehradzkiej”.
Połączenie z Węgrami „brakującym ogniwem w sieci TEN-T”– Jestem przekonany, że projekty (…) takie jak
korytarz Via Carpatia, który w dalszym ciągu pozostaje brakującym ogniwem na mapie korytarzy sieci bazowej TEN-T w Unii Europejskiej, czy
Bursztynowy Kolejowy Korytarz Transportowy, który będziemy realizować wspólnie z naszymi węgierskimi partnerami, zostaną wkrótce urzeczywistnione – powiedział minister Adamczyk.
Inne kwestie omawiane podczas spotkania obejmowały dalszą współpracę w zakresie wspólnego stanowiska Polski i Węgier do Pakietu Mobilności, rozwój szlaku Via Carpatia oraz Bursztynowego Kolejowego Korytarza Transportowego.
Podczas spotkania ministrowie uzgodnili także dalszą strategię działań w zakresie negocjowanego obecnie w Brukseli Pakietu Mobilności. – Cieszę się, że na forum unijnym konsekwentnie prezentujemy jednolite stanowisko w tej sprawie – mówił minister Adamczyk.
Spotkanie odbyło się z inicjatywy ministra spraw zagranicznych i handlu Węgier Petra Szijjarto.
Zaskakujący planPolska zakończyła prace nad
studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości „Y”, mającej połączyć Warszawę z Poznaniem i (osobno) z Wrocławiem przez Łódź w końcu 2015 roku. Prace zakładały budowę linii w wariancie do prędkości 350 km/h, w zupełnie nowym śladzie. Obecne założenia zarządu PKP i Ministerstwa mówią o budowie
KDP do prędkości 250 km/h, z wykorzystaniem istniejącego zasilania. Prace nad projektowaniem, a zwłaszcza budową KDP, dla którego istnieje studium wykonalności nie są kontynuowane. Przed rokiem minister Adamczyk zapowiedział, że
decyzję w sprawie budowie linii KDP podejmie w ciągu półtora roku. Chodziło jednak o wspomniane połączenie w kierunku Pragi i Berlina, a nie Budapesztu.
Węgry obecnie nie posiadają ani jednego kilometra linii kolejowej, po której można jechać z prędkością powyżej 160 km/h, a główne inwestycje w kraju do tej prędkości dotyczą korytarza z Wiednia, w osi wschód – zachód. Węgry dotąd nie posiadają nawet studium wykonalności budowy szybkiej linii w kierunku Słowacji (stosunki obu krajów są tradycyjnie zmienne, ale przeważnie od napiętych po chłodne). Mało tego – takie studium nie było dotąd nawet planowane, wobec skali potrzeb infrastrukturalnych na Węgrzech.
Z kolei Słowacja, przez którą linia KDP miałaby zapewne przebiegać, obecnie nie posiada nawet całorocznego pasażerskiego, kolejowego połączenia transgranicznego z Polską (pomijając pociągi, które jadą przez Czechy). Największą obecnie planowaną inwestycją rządu Słowacji jest budowa 20-kilometrowego
łącznika między Bratysławą a 80-tysięczną Nitrą. W informacji o rozmowach Andrzeja Adamczyka z węgierskim ministrem brak jest informacji dotyczącej podobnych rozmów ze Słowakami, choć prawdą jest, że rząd od miesięcy planuje z tym krajem rozwój wspólnych transgranicznych połączeń.