Oferta przewozowa kolei, zwłaszcza między miastami wojewódzkimi, ma ulec w ciągu 10 najbliższych lat znacznej poprawie. Łącznie na całej sieci w 2030 r. ma być uruchamianych o ponad 60% więcej pociągów, niż obecnie – zapowiedział podczas konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Rozwój przewozów kolejowych ma być elementem realizacji polityki Nowego Zielonego Ładu.
Według ministra zwiększanie liczby połączeń – oprócz zakupu nowoczesnego i przyjaznego środowisku taboru – ma być najważniejszą zmianą, zaplanowaną na najbliższą dekadę w sektorze kolei pasażerskiej w Polsce. – Liczba pociągów na sieci wzrośnie ze 120 tys. w 2021 r. do 196 tys. w 2030 r. Będzie to więc wzrost o około 64% – zadeklarował minister. Jak dodał, w wielu relacjach między miastami wojewódzkimi pociągi mają kursować co godzinę lub częściej. Tam, gdzie mieszkańcy nie mają dziś dostępu do kolei pasażerskiej, problem wykluczenia komunikacyjnego ma rozwiązać
program Kolej Plus.
Wiele miejsca minister poświęci omówieniu unijnej strategii Nowy Zielony Ład. – Warto mówić o polityce NZŁ – i dbać o to, by temat był żywy w debacie publicznej. Powinniśmy pamiętać o wyznaczonych przez tę strategię celach. To nadzieja i szansa na rozwój transportu kolejowego, lotniczego i drogowego, tak by był naprawdę transportem XXI wieku – przekonywał. Jak podkreślił, szczególna szansa rozwoju stoi przed przewoźnikami kolejowymi – zarówno pasażerskimi, jak i towarowymi: osiągnięcie celów NZŁ (m. in. 90-procentowej redukcji emisji dwutlenku węgla w unijnej gospodarce do 2050 r.) będzie wymagało zwiększenia udziału transportu kolejowego w krajowym miksie transportowym. – Mam nadzieję, że we wszystkich państwach UE wysiłki będą szczere i będą skutkowały faktycznym obniżeniem emisji – dodał Adamczyk.
– Historycznie największy program inwestycyjny na polskiej kolei ma sprawić, że w ciągu 10 lat polska kolej będzie oparta na 5 filarach: komforcie, bezpieczeństwie, ekologii, powtarzalności i dostępności – dodał sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki. Jak stwierdził, choć pandemia COVID-19 pogorszyła wyniki przewozowe, trwają przygotowania do odzyskania rynku po ustaniu pandemii. – PKP IC pełną parą realizuje program inwestycyjny. Podróżni muszą czuć komfort od pierwszego kontaktu, jeśli chodzi o dworce, pociągi, dostępność biletów, a także łączenie usług z komunikacją autobusową. Przekazaliśmy z MAP do PKP wykonywanie udziałów i transakcji w przedsiębiorstwach PKS – przypomniał.