Minister Andrzej Adamczyk i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaprezentowali dziś postępy w modernizacji linii E30 na odcinku Kraków – Katowice oraz Krakowskiego Węzła Kolejowego.
– Jesteśmy świadkami największego rozmachu inwestycyjnego na polskiej kolei od lat. Ogrom zadań, które realizujemy, dobrze widać w Krakowie. Dzięki tym projektom wzrośnie jakość życia w stolicy Małopolski, a zalety sprawnego transportu odczują również mieszkańcy sąsiednich miejscowości. Wszystkie inwestycje służą jednemu celowi: jest nim bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury cytowany przez służby prasowe PLK.
Linia E30 na trasie Kraków – Katowice, to część III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę, która jest kompleksowo modernizowana. To najważniejsza linia kolejowa w Małopolsce o znaczeniu regionalnym i międzynarodowym. Prace obejmują trasę pomiędzy Krakowem a Katowicami, oraz centrum stolicy Małopolski, gdzie powstają nowe tory, mosty i przystanki potrzebne do uruchomienia kolei aglomeracyjnej – przypomina PLK.
Modernizacja opóźniona jest o całe lata.
Postępy prac w Krakowie
Przebudowa linii średnicowej w Krakowie to obecnie największy projekt inwestycyjny, realizowany przez PLK na południu Polski. Intensywne roboty trwają na całej długości modernizowanej linii, od przystanku Kraków Łobzów do położonych niemal 20 kilometrów dalej na wschód Węgrzc Wielkich.
Jak czytamy, skalę przedsięwzięcia najwyraźniej widać w samym centrum miasta, gdzie XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiony zostanie nowoczesnymi estakadami, na których ułożone zostaną aż cztery tory kolejowe. Pozwoli to uruchomić częste połączenia aglomeracyjne. Przy ul. Blich są już gotowe podpory nowego obiektu. Jeszcze w lipcu wykonawca rozpocznie betonowanie pierwszych elementów konstrukcji nośnej estakady.
W lipcu rozpoczęła się kolejna faza tej inwestycji. Wykonawca ruszył z budową nowych mostów na Wiśle. Usprawnią ruch kolejowy oraz pozytywnie wpiszą się w panoramę Krakowa. Nowoczesne łukowe konstrukcje będą nawiązywać do wyglądu sąsiednich przepraw przez rzekę.
– Uważam, że w Krakowie budujemy kolej od nowa – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. – Krajowy Program Kolejowy, który realizujemy w całym kraju, tworzy warunki dla rozwoju transportu i gospodarki na następne dekady. Cieszę się, że kolej w Krakowie, po zakończeniu prac, stanie się podstawowym środkiem komunikacji dla mieszkańców miasta i regionu oraz ułatwi podróże dalekobieżne – dodaje w informacji biura prasowego..
Pierwsze pociągi po nowych torach w centrum Krakowa pojadą już w przyszłym roku. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na 2020 rok, ich koszt wyniesie niemal 1 mld zł.
Pierwsze efekty kolejowej przebudowy na północy Krakowa
Bardzo zaawansowane prace są na zachód od stacji Kraków Łobzów. W ramach modernizacji linii kolejowej do krakowskich Mydlnik powstają nowe perony i budowane są nowe wiadukty kolejowe. Wartość projektu sięga 250 mln zł. Podróżni korzystają już m.in. z nowych peronów na przystanku Kraków Mydlniki, Kraków Mydlniki Wapiennik i stacji Rudawa.
Kolejne efekty inwestycji krakowianie odczują już od listopada. Wówczas do użytku oddany będzie wiadukt kolejowy wzdłuż ul. Rydla. Zwiększy on poziom bezpieczeństwa w ruchu pociągów i zapewni płynność ruchu drogowego w okolicy – zapowiada PLK.
W pierwszych miesiącach 2019 r. zostanie oddany do użytku nowy przystanek Kraków Bronowice, który stanie się jednym z najważniejszych punktów na komunikacyjnej mapie aglomeracji. Obsługiwać będzie pociągi w kierunku lotniska i Katowic oraz zapewni możliwość przesiadki na inne środki komunikacji.
Co z linią do Katowic?W przyszłym roku z efektów kolejowych inwestycji skorzystają mieszkańcy Zabierzowa i Krzeszowic. Roboty budowlane na odcinku Kraków Mydlniki – Krzeszowice są bardzo zaawansowane. Wykonane zostały m.in. nowe tory. Równolegle trwa modernizacja wiaduktów kolejowych i budowa nowych przystanków, zapewniających dostęp do pociągów wszystkim pasażerom. Wartość prac to przeszło 300 mln zł.
We wrześniu z nowoczesnych peronów skorzystają pasażerowie na stacji w Zabierzowie. Natomiast w sierpniu 2019 r. zostanie oddany do użytku nowy wiadukt kolejowy, w ciągu ul. Daszyńskiego. Zastąpi on przejazd kolejowo – drogowy i ułatwi ruch samochodowy w okolicy krzeszowickiego dworca.
W informacji prasowej nie został podany termin zakończenia inwestycji na linii Kraków – Katowice.
Przed rokiem MI deklarowało, że stanie się to w 2020 roku.