– Wiadomo, że kapitał, który długi czas spędza w podróży, nie pracuje. W tym widzę olbrzymią szansę dla kolei na szlaku Chiny – Polska. Analizy i badania, które będziemy zlecać z pomocą Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, pozwolą nam dokładnie określić ryzyko inwestycyjne dla transportu towarów na Jedwabnym Szlaku – powiedział prezes PKP Cargo Adam Purwin.
Do podpisania umowy pomiędzy PKP Cargo a Narodowym Centrum Badań i Rozwoju doszło 18 sierpnia. Pierwszy konkurs na projekty innowacyjne ma zostać ogłoszony w pierwszym kwartale 2016 roku (przeczytaj oficjalny komunikat w tej sprawie).
– Z programem wartym 30 milionów złotych wiążemy bardzo duże oczekiwania. Rynek usług logistycznych jest bardzo atrakcyjnym sektorem przemysłu. Po etapie połączenia naszych lokomotyw łącznością satelitarną i wprowadzaniu interaktywnych narzędzi do zarządzania flotą czas na następny krok, który stworzy obszar dla innowacji, które będą mogły mieć zastosowanie nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie, budując konkurencyjność kolei wobec innych gałęzi transportu – dodał prezes PKP Cargo Adam Purwin.
Dla większej liczby pociągów potrzebna jest lepsza logistyka
Jak powiedział prezes PKP Cargo, po przejęciu czeskiego AWT rośnie potrzeba posiadania nowoczesnych narzędzi do zarzadzania flotą i poprawy efektywności prowadzenia ruchu kolejowego. Wspólnie z NCBR PKP Cargo będzie chciało znaleźć również miejsce dla nowoczesnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa przesyłek transportowanych pociągami i bezpieczeństwa na terminalach przeładunkowych. Przewoźnik będzie też analizować różne rozwiązania w celu zwiększenia możliwości transportowych, a także ograniczenia zużycia energii elektrycznej i paliw płynnych.
– To czym zajmiemy się w pierwszej kolejności to badania potencjału nowego, kolejowego Jedwabnego Szlaku. Temat jest dla nas bardzo istotny, podnoszony jest też przez naszych chińskich partnerów. Będziemy chcieli wykorzystać maksymalnie nowoczesne rozwiązania, dla zwiększenia możliwości transportu towarów i jego przyspieszenia – powiedział Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.
Potencjał przewozów kolejowych na szlaku Polska – Chiny jest olbrzymi
– Pragnę podkreślić, że potencjał Nowego Jedwabnego Szlaku, jest niewyobrażalny. Bowiem, jeżeli przez porty polskie przechodzi ponad milion kontenerów rocznie, to uważam, że zbliżanie się do przewozów rzędu 500 tysięcy, lub nawet 800 tysięcy kontenerów koleją jest czymś do zrobienia. To zmieniłoby zupełnie geografię transportu w tej części Europy. Dzięki analizom transportowym będziemy chcieli rozwijać potencjał szlaku Chiny – Polska – dodał Wojciech Derda.
17 sierpnia z Łodzi wyjechał pierwszy regularny pociąg z produktami spożyczymi do Chin. Liczący 41 wagonów skład uruchamiany we współpracy firmy logistycznej Hatrans i PKP Cargo będzie wyjeżdżał z Polski dwa razy w tygodniu. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.
Całą wypowiedź Adama Purwina i Wojciecha Derdy dotyczących planowanych projektów innowacyjnych w PKP Cargo znajdziesz na portalu MONITOR
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.