PKP PLK szukają wykonawcy, który opracuje dokumentację przetargową dla rewitalizacji linii 368, z Szamotuł do Międzychodu, dzięki czemu do tego miasta ponownie mają zacząć docierać regularne pociągi z pasażerami. Linia będzie miała spalinowy charakter, a pociągi pojadą po niej maksymalnie 120 km/h.
PKP PLK właśnie ogłosiły postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji linii kolejowej 368 pomiędzy Szamotułami a Międzychodem.
Jest to kolejny wielkopolski projekt, jaki ma być realizowany w ramach rządowego programu Kolej Plus. W ubiegłym roku
opisywaliśmy już wstępne założenia rewitalizacji, która ma przywrócić Międzychód na kolejową mapę Polski.
Przez Międzychód do Gorzowa Wielkopolskiego?
Jak możemy przeczytać w zamówieniu projekt ma na celu utworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Międzychodem a Poznaniem, a
docelowo również Poznania z Gorzowem Wielkopolskim oraz Szczecinem, co będzie możliwe jeśli do skutku dojdzie rewitalizacji linii 363 na odcinku od Skwierzyny do Międzychodu. To zadanie zostało zgłoszone do programu Kolej Plus przez województwo lubuskie, lecz ostatecznie znalazło się ono tylko na
rezerwowej liście projektów do realizacji. Pociągi pojadą 120 km/h
Zamawiający wymaga, aby po rewitalizacji pociągi pasażerskie mogły się poruszać po linii z prędkością 120 km/h, natomiast prędkość konstrukcyjna dla tej linii ma wynosić 160 km/h. Szlak będzie jednotorowy i niezelektryfikowany. Założono naciski na poziomie 20 ton na oś. Podstawowe parametry dla peronów określono na 120 metrów długości z minimalną rezerwą określoną na 30 metrów, a jeśli obiekt będzie znajdować się na terenie kolejowym, to wtedy rezerwa ma zostać zwiększona do 80 metrów. Perony mają być wysokie na 55 centymetrów.
PLK zakłada, że pociągi będą zatrzymywać się na przystankach osobowych Szamotuły Zachodnie, Szczepankowo, Dobrojewo, Nojewo, Chrzypsko Wielkie, Kłosowice oraz Międzychód Letnisko. Ponadto na trasie przewidziano trzy stacje, a więc Ostroróg, Sieraków oraz Międzychód, gdzie pociągi będą mogły się mijać (w Międzychodzie będą one kończyć bieg).
Będzie też rezerwa terenowa pod inne przystanki
Na przystankach osobowych pojawią się pojedyncze perony jednokrawędziowe, natomiast na stacjach zostanie zastosowane jedno z dwóch rozwiązań, a więc budowa jednego peronu wyspowego dwukrawędziowego lub też budowa dwóch pojedynczych peronów jednokrawędziowych.
Tworzący dokumentację ma przewidzieć zachowanie rezerwy terenowej pod przystanki osobowe Binino, Kikowo, Ryżyn, Zatom Stary oraz Międzychód Lipowiec i Międzychód Bielsko. Do likwidacji przeznaczono obecny przystanek Zatom Stary.
Dużo wiaduktów i mostów do remontu
Na linii jest ponad 120 obiektów inżynieryjnych, w tym wiele wiele wiaduktów i mostów, które wymagają remontu bądź rozbiórki i całkowitej budowy od zera. Modernizacją przejdą też przejazdy kolejowo-drogowe, których na tej linii jest prawie 60. Sterowanie ruchem kolejowym będzie odbywało się zdalnie z LCS Poznań 3, a awaryjna możliwość sterowania ruchem ma być możliwa ze stacji Szamotuły.