ABB - dostawca technologii energetyki i automatyki, podpisał umowę ramową na dostawę pakietów trakcyjnych do 20 lokomotyw produkowanych przez Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych z siedzibą w Gliwicach. Wytwarzane w Aleksandrowie Łódzkim przekształtniki trakcyjne oraz silniki elektryczne produkcji ABB będą elementem krytycznym zespołu napędowego ciężkich lokomotyw E6ACT Dragon.
- To dla nas jeden z największych i najbardziej prestiżowych kontraktów od chwili uruchomienia Fabryki Urządzeń Energoelektroniki w Aleksandrowie Łódzkim – mówi Dariusz Rycaj, dyrektor Lokalnej Jednostki Biznesu Energoelektroniki i Napędów Średnich Napięć ABB. - Znaczenie tej umowy podkreśla fakt, że aparatura trakcyjna, która powstaje w Aleksandrowie Łódzkim, będzie zasilała skonstruowaną przez polskich inżynierów lokomotywę, która jest flagowym produktem naszego partnera - dodaje.
Zgodnie z umową firma ABB dostarczy w pierwszym okresie pakiety trakcyjne dla ośmiu lokomotyw, z których każdy będzie zawierał 2 przekształtniki trakcyjne BordLine CC1500, 6 silników trakcyjnych, 2 dławiki liniowe, dławik sinusoidalny oraz transformator pomocniczy. Produkty ABB staną się tym samym standardowym wyposażeniem lokomotyw E6ACT Dragon.
Dragon to pierwsza z serii sześcioosiowych lokomotyw. Charakteryzuje się masą 116 t, maksymalnym naciskiem na oś poniżej 20 t i wysoką siłą pociągową o wartości do 374 kN. Indywidualny napęd na każdą oś pozwala na prowadzenie pociągów o masie do 4000 t. Lokomotywa wyposażona jest w system zasilania 3 kV prądu stałego. Jest to pierwsza od ponad 20 lat całkowicie polska konstrukcja, przeznaczona do prowadzenia ciężkich składów towarowych.
- Wymagania naszych klientów dotyczące niezawodności lokomotywy są bardzo wysokie, w związku z tym analizując dobór komponentów dla lokomotywy E6ACT Dragon, postanowiliśmy wybierać tylko wśród najlepszych dostawców na rynku. Kolejnymi istotnymi dla nas parametrami były masy urządzeń oraz ich gabaryty. Zastosowanie mniejszych i lżejszych komponentów pozwoliło na zaoszczędzenie miejsca w przedziale maszynowym oraz pod podwoziem, co dało nam możliwość opracowania nowych wersji Dragona przystosowanych do zasilania z sieci 15 i 25 kV AC - tłumaczy Maciej Duczyński, kierownik Działu Konstrukcyjnego Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych. - Przekształtniki ABB dzięki zastosowanym zaawansowanym technologiom oraz wieloletniemu doświadczeniu mają bardzo zwartą budowę, co pozwoliło nam osiągnąć drugi z opisywanych celów. Dzięki temu jesteśmy pewni, że przekształtniki te osiągną zakładany – bardzo wysoki poziom niezawodności. Nie bez znaczenia był dla nas także fakt, że będą one produkowane w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim. Z jednej strony dzięki temu możemy podczas budowy lokomotywy wspierać polskich producentów, a z drugiej na pewno pozytywnie wpłynie to na bardzo szybką reakcję serwisu - dodaje.