Bardzo duży szwedzki kontrakt Stadlera będzie jeszcze większy. Do 53 Kissów, które już zamówił przewoźnik AB Transitio, dołączy siedem kolejnych.
Pierwsze zamówienie na czterowagonowe, piętrowe zespoły trakcyjne, było składane w 2016 roku i opiewało na dostawę 33 pojazdów w ramach umowy podstawowej. Później było rozszerzane aż do 53 pojazdów. Obecnie szwedzcy partnerzy zdecydowali się na rozszerzenie kontraktu o jeszcze 7 aluminiowych piętrowych pociągów.
Operatorami zamówionych przez Transitio pociągów będą przewoźnicy Tåg i Bergslagen. Dostawy siedmiu pojazdów mają trwać od końca 2022 do początku 2023 roku.
Jak podkreśla zamawiający, nowe Kissy będą podobne do tych, które już wożą Szwedów. Wnętrza wagonów są w nich stabilne ciśnieniowo, aby uniknąć niekorzystnej reakcji organizmu przy przejeżdżaniu przez tunele, mają też dużą przestrzeń na bagaż, rampy dla osób niepełnosprawnych, siedzenia mają indywidualne lampki do czytania. Oczywiście są też klimatyzowane, wyposażone w bardzo wygodne fotele i dobrze wygłuszone.
Maksymalnie cztery ezt mogą być ze sobą połączone i kursować jako jeden pociąg. Czoła pojazdów są wzmocnione na okoliczność przejeżdżania przez nawet 80 centymetrowe zaspy, Kissy mogą pracować nawet przy temperaturze do -40 stopni Celsiusza. Są dodatkowo izolowane termicznie, a spody wagonów są dodatkowo osłaniane.
Obecnie w różnych krajach jeździ 420 Kissów. Jeden z nich będzie prezentowany na targach Trako.
Będzie to pojazd wyprodukowany w Polsce, w Siedlcach, dla Kolei Słoweńskich.