PKP Intercity już od dwóch lat próbuje wybrać wykonawcę do naprawy 40 wagonów Z1. Niedawno unieważniono trzecie już postępowanie, ponieważ oferty przekroczyły budżet zamawiającego. Nie może się z tym pogodzić konsorcjum Mag-Train i Compremum, które złożyło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
Narodowy przewoźnik ma zmienne szczęście w prowadzeniu przetargów na naprawy wagonów. Jednym z trudnych przypadków jest kwestia naprawy okresowej na najwyższym, 5. poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych typu Z1A/Z1B/Z1B PRM. Zamawiający chce jednocześnie zapewnić sobie wykonanie następnej naprawy P3, ale od dwóch lat nie może wybrać wykonawcy.
Trzy próby przetargu na naprawy wagonów
Do pierwszego przetargu, ogłoszonego na początku 2020 roku,
nie zgłosił się nikt. PKP Intercity chciało wówczas nie tylko przeprowadzić remont kapitalny wagonów, ale także dokonać ich modernizacji. W drugim przetargu oczekiwania wobec potencjalnych wykonawców napraw P5 obniżono, jednak oferty w nim znacząco przekroczyły budżet i przewoźnik po raz drugim unieważnił przetarg.
W grudniu 2020 roku
ogłoszono trzeci przetarg, do którego
zgłosiło się pięć podmiotów. Niestety, wszystkie oferty przekroczyły kosztorys, w związku z czym PKP Intercity unieważniło przetarg. Potrzeba było na to wielu miesięcy, bo decyzję ogłoszono dopiero w marcu 2022 roku.
Konsorcjum nie zgadza się na unieważnienie postępowania
To jednak nie koniec sprawy, bo giełdowa spółka Compremum (wcześniej: Pozbud) ogłosiła, że konsorcjum wniosło do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności PKP Intercity polegającej na unieważnieniu postępowania. Warto przypomnieć, że to konsorcjum
odwoływało się już w innym, większym przetargu PKP IC, ma też
kontrakt z przewoźnikiem na naprawę 14 wagonów.
– W opinii Konsorcjum unieważnienie postępowania nastąpiło: (i) bez zaistnienia przesłanek ustawowych uprawniających do unieważnienia postępowania oraz (ii) z naruszeniem zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji oraz zasady przejrzystości i pisemności postępowania, w związku z zaniechaniem przez Zamawiającego podania szczegółowego uzasadnienia, z którego wynikałoby pełne zmaterializowanie się przesłanek, warunkujących unieważnienie postępowania (tj. brak możliwości zwiększenia środków na sfinansowanie zamówienia do ceny najkorzystniejszej w postępowaniu) – czytamy w oświadczeniu spółki. Konsorcjum zawnioskowało o nakazanie PKP Intercity unieważnienia unieważnienia (sic) postępowania.
Przetarg podzielono na trzy części. W części pierwszej chodzi naprawę 8 wagonów typu Z1A, w drugiej – 26 wagonów Z1B i w trzeciej 6 wagonów Z1B przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych.