„Rynek Kolejowy” dotarł do treści pisma, jakie do Urzędu Transportu Kolejowego wystosowała Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ „Solidarność” Transportu Kolejowego w Katowicach. Związkowcy domagają się w nim przeprowadzenia kontroli w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych.
Pismo, podpisane przez Mariusza Samka, zostało wysłane 5 października br. Poniżej jego pełna treść:
Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ „Solidarność” Transportu Kolejowego w Katowicach, niniejszym wnioskuje o przeprowadzenie kontroli w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Katowicach, w zakresie stosowania zapisów Ustawy „Prawo Przewozowe” z dnia 15 listopada 1984 r. (tekst jednolity: Dz. U. Nr 50 poz. 601 z dnia 21 czerwca 2000 r.), regulującej przewóz osób, przez uprawionych do tego przewoźników.
Przemysław Gardoń – dyrektor w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Katowicach dokonuje cyklicznych odwołań regularnie kursujących pociągów, ujętych w rozkładzie jazdy pociągów, bez jakiegokolwiek uprzedzenia podróżnych. Według obowiązujących przepisów, każde odwołanie pociągu winno nastąpić z 7 dniowym wyprzedzeniem. Natomiast podróżni stojąc na peronie tuż przed odjazdem pociągu, którym mieli odbyć podróż dowiadują się, że ich planowany pociąg został odwołany.
Chcielibyśmy nadmienić, że odwoływane pociągi charakteryzują się dużą frekwencją oraz kursują w godzinach szczytu.
Naszym zdaniem decyzje p. Gardonia dyrektora PR Katowice, dotyczące odwołania pociągów, nie są związane z:
a) klęską żywiołową;
b) przerwą w eksploatacji;
c) szczególnymi trudnościami spowodowanymi przez klienta;
d) przyczynami ekonomicznymi, których przewoźnik nie mógł przewidzieć;
e) uwagi na bezpieczeństwo ruchu;
f) okolicznościami uniemożliwiającymi ich realizację z rozkładem jazdy pociągów;
g) zachodzącymi okolicznościami uniemożliwiającymi przewóz, których przewoźnik nie mógł uniknąć ani zapobiec ich skutkom;
Takie postępowanie dyrektora Gardonia jest społecznie szkodliwe, gdyż wskutek odwołanych pociągów wiele osób na czas nie dojechało do pracy, szkoły, punkty przesiadkowe tracąc kolejne połączenia czy inne miejsca użyteczności publicznej.
Przykładowy wykaz kilku regularnie kursujących pociągów, ujętych w rozkładzie jazdy pociągów Katowice – Gliwice – Katowice, przedstawia poniższa tabela.

Biorąc pod uwagę, że tabela przedstawia krótką listę odwołanych pociągów oraz przekonani o umyślnym działaniu dyrektora Gardonia, wnosimy jak na wstępie.
Jak nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, powyższe pismo wywołało oburzenie części załogi PR Katowice, a także niektórych związków zawodowych działających w zakładzie.