Fot. Jean-Pierre Vergez-Larrouy, lic. CCA 3.0/
commons.wikimedia.org
Do szczecińskiego portu trafiło osiem lokomotyw serii E1000, czyli polskich ET22, które od połowy lat siedemdziesiątych eksploatowane były w Maroku. Marokańska kolej ONCF wycofała je już z użytku, a nowym właścicielem ośmiu pojazdów zostały - jak nieoficjalnie dowiedział się "Rynek Kolejowy" - ZNTK Oleśnica. Najprawdopodobniej nowy właściciel zamierza zmodernizować lokomotywy i wystawić je na sprzedaż.
Pojazdy wyładowano 23 stycznia ze statku Eendracht na terenie DB Port Szczecin. Lokomotywy przypłynęły z Casablanki. Waga każdego z pojazdów to około 120 ton.
23 lokomotywy spośród ponad tysiąca ET22 wyprodukowanych we Wrocławskim Pafawagu trafiły do Maroka w latach 1975-1976, gdzie były eksploatowane przez ponad trzydzieści lat (zarówno w obsłudze ruchu pasażerskiego, jak i towarowego). W momencie, gdy E1000 trafiły do Maroka, stanowiły one najnowocześniejszy tabor kolei ONCF.
Lokomotywy wyprodukowane dla Maroka różnią się nieco od polskich ET22. Mają one przede wszystkim obniżoną wysokość (przy opuszczonych pantografach) o ponad 25 cm (ze względu na inną skrajnię). Do tego trzeba było zastosować odporniejsze farby (z uwagi na tamtejszy klimat). Zastosowano też inny układ żaluzji, zapewniający szybszą wymianę gorącego powietrza. Wprowadzono także inne zmiany pozwalające na eksploatację pojazdów na marokańskiej sieci kolejowej. Teraz ZNTK Oleśnica ma zmodernizować lokomotywy i przy okazji dostosować je do polskich standardów. Następnie ET22 mają być sprzedane.
To nie pierwszy tego typu zakup dla polskiej kolei. W roku 2003 firma CTL Logistics sprowadziła z Maroka trzy lokomotywy E1000. Pojazdy zmodernizowano w ZNTK Oleśnica z przeznaczeniem do obsługi ruchu towarowego. Właściciel sprowadzonych w styczniu tego roku lokomotyw E1000 - ZNTK Oleśnica, nie chciał komentować sprawy zakupu pojazdów. Nie udało się także zdobyć informacji na temat zakresu planowanych modernizacji.
Łącznie w latach 1969-1989 na potrzeby PKP wrocławski Pafawag wyprodukował 1183 lokomotywy ET22. Mimo że ich pierwotne przeznaczenie to przewozy towarowe, lokomotywy wykorzystywane są także do prowadzenia pociągów pasażerskich.
Zdjęcia lokomotyw znajdujących się już na terenie ZNTK w Oleśnicy można zobaczyć tutaj i tutaj.
Perspektywy rynku lokomotyw będą tematem konferencji organizowanej przez Wydawnictwo Rynek Kolejowy 15 marca 2012 r. Uczestnicy tego spotkania będą dyskutować na temat oferty polskich producentów zajmujących się dostawami nowych pojazdów, jak i ich modernizacją oraz możliwościami zagranicznych podmiotów w tej sferze.
Więcej informacji na temat konferencji, projekt planu spotkania i formularz rejestracyjny można znaleźć tutaj.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.