Partnerzy serwisu:
Biznes

782 mln zł na transport intermodalny w ramach KPO

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
28-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-03-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/CUPT

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
782 mln zł na transport intermodalny w ramach KPO
fot. Travelarz (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0 pl
Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło wyniki naboru na dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności dla projektów inwestycyjnych związanych z rozwojem transportu intermodalnego. Większość przedsięwzięć dotyczy modernizacji i rozbudowy terminali kontenerowych. Dofinansowanie uzyskały także zadania związane z zakupem nowego taboru kolejowego.

Choć rozwój transportu intermodalnego w Polsce nie przebiega wciąż w satysfakcjonującym tempie, a udział transportu drogowego w śródlądowych przewozach ładunków ciągle rośnie, w zasadzie każdy rok przynosi wiele interesujących zmian na intermodalnej mapie Polski. Powstają nowe terminale kontenerowe, a istniejące są rozbudowywane. Przybywa także nowych regularnych połączeń kolejowych pomiędzy terminalami intermodalnymi, w tym międzynarodowych. Z kolei przewoźnicy kolejowi i poole taborowe mogą liczyć na dofinansowanie zakupu taboru przeznaczonego do obsługi połączeń intermodalnych ze środków unijnych na atrakcyjnych warunkach.

Kolejnym impulsem dla rozwoju przewozów intermodalnych, pomimo długotrwałego wstrzymywania wypłat funduszy dla Polski i zbliżającej się perspektywy rozliczenia projektów, będzie Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności, czyli unijny plan odbudowy gospodarki po pandemii COVID-19. Jak informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych, rozstrzygnięty został konkurs na wsparcie finansowe dla projektów inwestycyjnych w terminalach intermodalnych oraz w zakresie zakupu urządzeń i taboru intermodalnego. Łącznie przyznano dofinansowanie na kwotę blisko 782 mln zł dla przedsięwzięć o wartości 1,962 mld zł. Większość z nich, bo aż 12, dotyczy inwestycji w obrębie terminali kontenerowych.

CUPT przyznał także dofinansowanie na 5 projektów taborowych. Największy z nich, o szacowanej wartości na poziomie 277 mln zł, zrealizuje Cargounit, polski pool taborowy. Dotyczy on zakupu wielosystemowych lokomotyw elektrycznych. Na niewiele większą kwotę, to jest 264 mln zł, wyceniony został projekt kolejnego polskiego poolu taborowego, Rail Capital Partners, w którym wskazano dokładnie liczbę lokomotyw elektrycznych – 10 sztuk. Z kolei Wascosa Polska ze wsparciem z KPO zakupi za 113 mln zł 100 sztuk wagonów kieszeniowych. Laude Smart Intermodal otrzymał natomiast dofinansowanie na realizację projektu „Time for revolution” o wartości 94 mln zł. Najmniejszy projekt taborowy, na który przyznano dofinansowanie, to zakup wagonów przez spółkę Eurowagon Intermodal. Jego wartość wynosi niespełna 79 mln zł.

Maksymalny poziom wsparcia przewidziany w programie wynosi 50% wydatków kwalifikowalnych. W przypadku projektów terminalowych największym beneficjentem KPO okazał się Baltic Container Terminal w porcie morskim w Gdyni, który uzyskał wsparcie na realizację aż dwóch inwestycji – zakupu nowoczesnych urządzeń przeładunkowych o wartości ponad 322 mln zł oraz zeroemisyjnych suwnic nabrzeżowych o wartości ponad 123 mln zł. W gdyńskim porcie morskim dofinansowanie z KPO uzyskały także projekty OT Port Gdynia, dotyczący “wzmocnienie intermodalnego terminala Ro-Ro”, którego wartość została określona na ponad 22 mln zł, oraz Gdynia Container Terminal, obejmujący elektryfikację i “zwiększenie efektywności” o wartości ponad 65 mln zł.

W ramach KPO powstaną aż trzy nowe terminale intermodalne – w Zabrzu (Clip Terminals, wartość niemal 193 mln zł), Małaszewiczach (Container Terminal Mala, wartość ponad 125 mln zł), Mietkowie (Schavemaker Invest, wartość blisko 44 mln zł). Beneficjentami programu będą również istniejące terminale kontenerowe w Gądkach, Łodzi, Małaszewiczach (zarówno Adampol, jak i Inbap Terminal) i Sławkowie. Inwestycje obejmą zarówno rozbudowę infrastruktury terminalowej, jak również zakup nowych urządzeń przeznaczonych do obsługi przeładunków, jak np. reachstackerów.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 24 sierpnia 2024

Czy przeregulowana kolej przejmie ładunki z dróg?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 24 sierpnia 2024

Czy przeregulowana kolej przejmie ładunki z dróg?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5