Dobre wiadomości dla opóźnionej wiele lat inwestycji w modernizację linii 202 na odcinku od Gdyni Chyloni do podsłupskiej Kobylnicy. Unia Europejska przyznała dla niej środki z Funduszu Spójności. Są one jednak stosunkowo niewielkie jak na skalę projektu.
- Komisja Europejska zatwierdziła 3 października środki na inwestycję w wysokości ponad 61 mln euro z Funduszu Spójności na lata 2014–2020, której celem jest modernizacja linii kolejowej 202 na odcinku Gdynia Chylonia-Słupsk – poinformowała „Rynek Kolejowy” Marta Angrocka-Krawczyk z wydziału prasy Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Modernizacja linii 202, która powinna się już zakończyć, dotąd nawet się nie rozpoczęła. Planowane środki na jej przebudowę przeniesiono na bardzo drogie projekty związane z modernizacją linii i bocznic prowadzących do polskich portów morskich.
Linia 202 ma być modernizowana na części swojej długości nawet do 200 km/h (obecnie 120 km/h z miejscowymi 140 km/h między Lęborkiem i Wejherowem), zasadniczą zmianę ma przynieść budowa drugiego toru na odcinku Wejherowo-Słupsk, oraz toru dla Kolei Aglomeracyjnej między Wejherowem a Gdynią. Przebudowane mają być wszystkie stacje i przystanki ze stacją Słupsk, Lębork i Wejherowo na czele. Na linii ma być ETCS.
– Dzięki tej nowej unijnej inwestycji, transport kolejowy w Polsce będzie nadal rozwijany i modernizowany. Przejazdy pociągami między Gdynią a Słupkiem będą szybsze i bardziej atrakcyjne dla obywateli. Po raz kolejny polityka spójności przynosi konkretne korzyści obywatelom UE, tym razem dla Pomorza – powiedziała komisarz ds. spójności i reform Elisa Ferreira.
Ukończenie projektu ma nastąpić w 2028 roku, jednak przyznane na początku października pieniądze (61 milionów euro, to ok. 283 mln złotych) to tylko kropla w morzu potrzeb. Sama przebudowa stacji Słupsk z fragmentem linii od wschodnich przedmieść (tutaj budowany będzie nowy most nad Słupią) do Kobylnicy (nowa stacja)
pochłonie około 700 mln złotych. Te prace mają rozpocząć się w 2024 roku.