PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów od poznańskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Łącznie do narodowego przewoźnika trafi 81 pojazdów wyprodukowanych przez zakład ze stolicy Wielkopolski. Kontrakt o wartości blisko 700 mln złotych jest częścią największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.
Realizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem. W sumie PKP Intercity otrzyma 81 wagonów, a wartość całego zamówienia wyniesie 697,3 mln brutto. Przewoźnik premierowy pojazd zaprezentował
w trakcie ubiegłorocznych targów Trako w Gdańsku, a odbiory pierwszych czterech wagonów odbyły się w grudniu 2021.
Wagony kursują w składach pociągów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) na poniższych trasach:
EIC Tatry relacji Warszawa – Kraków – Zakopane;
EIC Jantar relacji Warszawa – Gdynia – Hel;
EIC Posejdon relacji Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg;
EIC Fregata relacji Katowice – Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg;
IC Wysocki relacji Warszawa – Katowice;
IC Słowiniec relacji Warszawa – Gdynia;
IC Śnieżka relacji Warszawa – Wrocław – Szklarska Poręba/Kudowa-Zdrój.
Flota PKP Intercity wzmocniona została już: 27 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy; 23 wagonami przedziałowymi 2. klasy; 10 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery).
W wagonach jest klimatyzacja, zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu. Dzięki nowym wózkom wagony mogą kursować z prędkością 200 km/h. Nowe wagony są również w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej. Zwracaliśmy jednak uwagę na to, że wagony wcale nie znoszą nowej jakości do PKP Intercity. Wyglądają niemal tak samo jak pojazdy zmodernizowane, ich wnętrza są nudne, fotele nie zapewniają wygody na dalekich trasach, miejsca do przewozu rowerów przygotowano źle
(piszemy o tym tutaj).
Harmonijna współpraca PKP Intercity z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych
Realizowana umowa to kolejny przykład udanej współpracy PKP Intercity z H. Cegielski - Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto.
W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Od początku 2022 roku przewoźnik odebrał również 9 zmodernizowanych spalinowych lokomotyw uniwersalnych nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Do spółki trafi 13 takich pojazdów, a łączna wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto.
W kwietniu bieżącego roku PKP Intercity podpisało z poznańską fabryką kolejną umowę. Jej przedmiotem jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,75 mld zł brutto.