Koleje Mazowieckie świętują urodziny najstarszego czynnego elektrycznego zespołu trakcyjnego w Polsce. Jest nim EN57 o numerze 038. „Babcia” – jak mówią o niej kolejarze – swoją kolejową karierę rozpoczęła 9 maja 1963 r. Mimo swego wieku, „Babcia” na razie nie wybiera się na emeryturę.
Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to „dziecko” PAFAWAGu Wrocław. Pojazd znajduje się w parku taborowym Kolei Mazowieckich. Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczął w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 roku zasilił park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później został przekazany do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam był eksploatowany do 2001 r.
Następnym krokiem w karierze EN57 038 były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. „Babcia” trafiła do Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu.
Obecnie „Babcię” można spotkać najczęściej na trasie Ostrołęka – Tłuszcz. Dziś na jej liczniku jest grubo ponad sześć milionów kilometrów. „Babcia” przeszła kilka liftingów, a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją – pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne). Dziś „Babcia” jest nieco „podrasowana” – ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, system informacji pasażerskiej i interkom. Są w niej kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich. Jest także oświetlenie wpuszczone w sufit, instalacja pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz Wi-Fi.
Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 – system Oerlikon. U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją został zastąpiony systemem Oerlikon.
W zasobach Przewozów Regionalnych cały czas znajduje się EN57 o numerze 001. Nie zostanie skasowany, choć nie jeździ, ponieważ objęty jest ochroną konserwatorską. Piszemy o nim
tutaj.