Koleje Mazowieckie kupują 50 pięcioczłonowych Flirtów z zakładu Stadler Polska w Siedlcach za ponad 3,2 mld zł. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych ezt typu Flirt, a także usługi utrzymania dostarczonej floty oraz pakietu naprawczo-pozderzeniowego. Dzisiaj, oprócz podpisania umowy ramowej, zostały zawarte pierwsze umowy wykonawcze na dostawę łącznie 25 pojazdów, które będą obsługiwały tras między innymi: z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina. Dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych zostaną zrealizowane w terminie 24 miesięcy, tym samym pojawią się w połowie 2026 roku. Dostawa w tak szybkim terminie będzie możliwa, ponieważ Koleje Mazowieckie kupują pojazdy identyczne jak te, które już są w ich taborze (również pięcioczłonowe). Wartość umowy to ponad 3,2 mld zł.
Jak podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich, zamówienie zrealizuje Stadler Polska i będzie to kolejna współpraca z siedlecką firmą. – Nasza spółka w ostatnich latach nieodłącznie kojarzona jest właśnie z pojazdami Flirt, które na stałe wpisały się w krajobraz Mazowsza. Jako jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników samorządowych sukcesywnie dążymy do tego, by to nowoczesne pojazdy były naszą wizytówką podkreślającą wysoką jakość świadczonych usług przewozowych. Mamy dobre doświadczenia związane z eksploatacją pojazdów firmy Stadler i liczę, że te, które zostaną dla nas wyprodukowane, będą na równie wysokim, a nawet wyższym poziomie.
50 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych
Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych pojazdów typu FLIRT, a także usługi utrzymania dostarczonej floty oraz pakietu naprawczo-pozderzeniowego. Pojazdy mają zostać dostarczone w ramach 4 umów wykonawczych:
1. na dostawy czternastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Dęblina, Skierniewic, Żyrardowa i Pilawy;
2. na dostawy czternastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Radomia, Działdowa i Ciechanowa;
3. na dostawy jedenastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza i Sochaczewa;
4. na dostawy jedenastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Ostrołęki, Małkini, Łochowa i Tłuszcza.
5. dostawy pakietów naprawczo-pozderzeniowych dla EZT – dwie transze.
– W parku taborowym mamy obecnie ponad 330 pojazdów, z czego 54% nowoczesnych i 41% zmodernizowanych, którymi realizujemy przewozy na wysokim poziomie eksploatacyjnym. Kolejne zamówienie na tabor, tym razem na 50 ezt, będzie kontynuacją rozpoczętego przed laty procesu unowocześniania firmy. Tym bardziej, że zamierzamy nabyć już użytkowany i sprawdzony przez nas typ pojazdów, a jak wiadomo większa liczba ujednoliconego taboru poprawia tez efektywność jego utrzymania – powiedział Czesław Sulima z zarządu Kolei Mazowieckich, odpowiedzialny za eksploatację.
Znane i lubiane pociągi FLIRT z Mazowsza dla Mazowsza
W parku taborowym KM jest łącznie 10 czteroczłonowych oraz 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, które stanowią ponad 21% wszystkich pojazdów. Pojazdy tego typu to bestsellerowy model pociągów Stadlera, sprzedany już w ponad 2600 egzemplarzach do 23 krajów.
– Koleje Mazowieckie to dla nas ważny klient i partner – podkreśla Philipp Brunner, członek zarządu Grupy Stadler i wiceprezes wykonawczy dywizji Europa Centralna. Działalność Stadlera w Polsce została zapoczątkowana dzięki pierwszemu zamówieniu dla Mazowsza i Śląska. Kolejne zamówienia pozwoliły nam rozwijać działalność produkcyjną w Siedlcach oraz współpracę z lokalnymi dostawcami. Podpisany dziś kontrakt to wartość dodana dla regionu i branży – zwiększenie produkcji siedleckiego zakładu oznacza dalszy rozwój Stadlera w Polsce, a także nowe zamówienia dla naszych licznych lokalnych partnerów i dostawców. Cieszę się, że poprzez dostawy naszych nowoczesnych pojazdów możemy mieć swój udział w poprawie komfortu podróżowania koleją w regionie. Jestem przekonany, że pasażerowie mazowieckich tras powitają nowe jednostki Flirt z radością. W planach kolejne inwestycje
To nie koniec planów inwestycyjnych Kolei Mazowieckich. W ciągu najbliższych 4 lat spółka pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ponadto przewoźnik inwestuje w nowoczesne zaplecza techniczne niezbędne dla utrzymania pojazdów szynowych. Między innymi trwają prace związane z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu, a w nieco dalszej perspektywie w Sochaczewie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.