5 lipca mają w końcu ruszyć pociągi na odcinku linii 405 pomiędzy Słupskiem a Szczecinkiem. Po linii pojedziemy nieco szybciej niż przed modernizacją, która rozpoczęła się 2 lata temu.
Termin otwarcia linii wielokrotnie przenoszono w czasie. Nie udało się tego zrobić w grudniu 2018, w marcu 2019, fiaskiem zakończyła się także próba uruchomienia pociągów Przewozów Regionalnych 9 czerwca. Późno przeprowadzone odbiory techniczne wykazały, że
linia nie jest gotowa na przyjęcie regionalnych składów. Tym razem ma być inaczej.
– Obecnie pomiędzy Słupskiem a Miastkiem trwają już odbiory techniczne. 1 lipca zaplanowano jazdy testowe na linii, po to, by wszystko było zapięte na ostatni guzik. Start regularnych połączeń planowany jest 5 lipca. Od tego dnia planujemy już zniesienie autobusowej komunikacji zastępczej – powiedział Martyn Janduła.
Tyle samo połączeń, chociaż nieco szybciej
Liczba połączeń po wykonanej modernizacji na razie nie będzie oszałamiać. Będzie ich tyle samo ile przed realizacją kosztującej 200 mln zł. inwestycji, w której gruntownej przebudowie uległ także odcinek Słupska – Ustka, gdzie pociągi elektryczne ponownie
kursują od początku letniego sezonu. A więc odcinek Słupsk – Szczecinek pokonają cztery pary pociągów oraz jedna para Słupsk – Miastko.
Wg. informacji zamieszczonych na Portalu Pasażera czas przejazdu między Szczecinkiem a Słupskiem skróci się do 1:40. To o 10 minut krócej niż przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych.
Pomysł samorządowców: Elektryfikacja w obliczu rozwoju portu i z myślą o turystyce
Tymczasem, jak donosi Głos Pomorza, 24 czerwca samorządowcy z miast i gmin leżących przy linii 405 zadeklarowali w liście intencyjnym wspieranie postulatu dotyczącego elektryfikacji linii kolejowej nr 405 na odcinku Słupsk–Szczecinek.
– Nasz region jest wykluczony komunikacyjnie i niedoinwestowany. Modernizowany port ustecki musi być sprawnie połączony z drogami kołowymi i kolejowymi. Spotykamy się, aby zasygnalizować problem i dopilnować zapisania go w nowej perspektywie budżetowej województwa pomorskiego na lata 2021-2027 – powiedział burmistrz Jacek Graczyk, który zaznaczył, że brak trakcji elektrycznej na odcinku Słupsk - Szczecinek istotnie ogranicza użyteczność tego szlaku kolejowego, uniemożliwiając przejazd „pod drutem” najkrótszą trasą do Słupska i Ustki z np. Wrocławia czy Poznania.