PKP Intercity chce kupić 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwia zakup dodatkowych 150 pojazdów. Spółka zapewnia, że „zakup wprowadzi do oferty PKP Intercity nowy standard designu i komfortu podróżowania”. Wagony mają wyprowadzić spółkę ze stosowanych od lat rozwiązań, które nie wnoszą nowej jakości w podróże pasażerów.
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o: • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową; • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy; • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy; • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami; • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów; • 38 wagonów restauracyjnych; • 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk.
Koniec z wizerunkiem przedziału jak z lat 70.
Zajrzeliśmy do specyfikacji przetargowej zamówienia. Co z niej wynika? M.in. to, że nowe wagony mają być przygotowane do jazdy z prędkością 200 km/h lub większą, a także, że ich budowa ma gwarantować, że będą mogły kursować 48 lat (nie należy się temu dziwić, wagony pasażerskie są konstrukcjami długowiecznymi). Kryteria wyboru oferty to w 80% cena gotowego produktu, w 10% cena jednostkowa wykonania przeglądu P3, w 10% okres gwarancji i rękojmi na dostarczone wagony. Nas interesują jednak wnętrza pojazdów.
Spółka chce, aby nawet w wagonach klasy 2. w przedziałach znalazła się łatwa w czyszczeniu wykładzina (w najnowszych wagonach z FPS nie ma jej nawet w klasie 1.). Inaczej mają wyglądać drzwi do przedziałów, które mają być dwuskrzydłowe i łatwe w otwieraniu. Pod oknami w przedziałach zarówno klasy 1., jak i 2. ma znaleźć się listwa oświetleniowa, a pod nią, w ściance niewielkie kieszenie na książkę czy laptop. PKP Intercity zachęca potencjalnych wykonawców do stosowania materiałów wykończeniowych dobrej jakości, np. z drewna. Ciekawostką są przestrzenie na bagaż pod fotelami w przedziałach. W dokumentacji przetargowej są nawet takie rewelacje: „szklane powierzchnie drzwi powinny być oklejone folią ciekłokrystaliczną umożliwiającą zmianę przeźroczystości szyb lub powinny posiadać możliwość zasłonięcia szklanych powierzchni drzwi przedziału”. W przedziałach będzie oczywiście po 6 foteli.
W specyfikacji znajdują się także takie zapisy: „wyłożenia podokienne przedziału pasażerskiego powinny być spójne wizualnie ze skrzydłami przeciwnej strony zabudowy przedziału, a także wyłożeniami ścian okiennych korytarza”. Co ważne, PKP Intercity przedstawi wykonawcy swoją wizję wyglądu przedziałów i przestrzeni bezprzedziałowych (poznaliśmy ją nieco na grafikach udostępnionych prasie), a finalne rozwiązanie ma zostać dogadane między partnerami. Dotyczy to także foteli. Ten newralgiczny element wagonu przy okazji ostatnich zakupów spółki został potraktowany po macoszemu, czego efektem są liczne narzekania podróżnych. Tym razem wykonawca ma zaproponować PKP Intercity trzy modele foteli. Liczymy na to, że będą je mogli przetestować także pasażerowie.
Przejścia międzywagonowe mają być ciśnieniowo szczelne, podobne do tych, które już mają wagony z FPS. To świetne rozwiązanie, gwarantujące dobrą izolację termiczną i akustyczną wagonów. Wielkim wydarzeniem jest to, że PKP Intercity w ramach przetargu zamawia też wagony „dzienno-nocne”. W praktyce okazuje się, że będą to kuszetki z czterema łóżkami. Po ich złożeniu wagony będą mogły pracować jako przedziałowe – z 6 miejscami do siedzenia. W każdym typie wagonów ma być Wi-Fi, 100% miejsc siedzących i leżących musi być wyposażonych w indywidualne gniazda elektryczne i indywidualne gniazdka USB typu A i C, z zapewnieniem łatwego dostępu dla podróżnych. Będzie możliwość łatwej regulacji temperatury przez pasażerów.
Wymagane jest zapewnienie przepustowości punktów dostępowych Hot Spot Wi-Fi na poziomie minimum 10 Mb/s każdy. W każdym z wagonów będą wyświetlacze rezerwacyjne.
PKP Intercity chce kupić także wagony restauracyjne. Ich układ będzie bardzo podobny do już istniejących, jak we wszystkich wagonach, będą zbudowane z uwzględnieniem nowego designu. Spółka chwali się też w komunikacie, że "innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami".
Na jakie trasy?
PKP Intercity oczekuje rozpoczęcia dostaw w 2025 roku. Nowe pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy:
Nowe podejście do designu i nowy poziom komfortu podróży
Jak czytamy w komunikacie prasowym PKP Intercity, „zakupione w tym przetargu wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce, zostały bowiem zaprojektowane zgodnie nowym podejściem do designu. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym i charakterystycznym standardem PKP Intercity”.
– Popularność podróży koleją rośnie w Polsce bardzo szybko, a naszym zadaniem jest oferować pasażerom coraz wyższą jakość usług. Do tego przyczyni się także design wagonów, który będzie nową jakością na polskich torach i z pewnością przekona do kolei kolejnych podróżnych. Bardzo mocno zmieniamy podejście do projektowania przestrzeni dla pasażerów – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. Nowe wagony mają wprowadzić nową jakość pod względem zastosowanych materiałów i nową kolorystykę. „Pociągi zyskają bardziej przytulne i komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem”.
– Przetarg obejmuje różne typy wagonów, ponieważ potrzeby poszczególnych grup podróżnych różnią się od siebie. Nowe wagony spełnią oczekiwania różnych grup pasażerów – tych podróżujących z dziećmi, w pojedynkę czy z rowerem. Naszym celem jest tabor przystępny, komfortowy i przyjazny użytkownikowi. Temu służą nasze ambitne plany inwestycji w nowoczesny tabor. Tworząc strategię „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” wskazaliśmy potrzeby taborowe, które teraz są wypełniane – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.