40 wagonów oznaczony jako 141A-20 zostało odebranych przez PKP Intercity. Wagony przeznaczone są do pociągów, w których sprzedaż biletów na miejsca w pierwszej klasie, jest niewielka.
W ostatnich latach co najmniej kilka pociągów TLK zestawionych było wyłącznie z wagonów klasy 2.
PKP Intercity tłumaczyło, że zainteresowanie biletami na klasę pierwszą było w nich znikome. Remedium na taką sytuację mają być wagony z dwoma klasami: pierwszą i drugą. Realizację kontraktu na 40 wagonów tego typu, po przetargu, zlecono bydgoskiej Pesie. Obecnie wszystkie wagony z zamówienia podstawowego są już gotowe. W środku są trzy sześcioosobowe przedziały klasy pierwszej i bezprzedziałowa przestrzeń z miejscami do siedzenia klasy 2.
PKP Intercity zdecydowało się na realizację opcji w postaci modernizacji kolejnych 20 wagonów do standardu 141A-20. Trwa budowa tych pojazdów.
– 20 wagonów z opcji jest w trakcie przeprowadzanej modernizacji. Prace są prowadzone zarówno w Bydgoszczy, jak i w Mińsku Mazowieckim i są na różnym etapie zaawansowania. Pierwsze wagony z opcji będą przekazywane w lutym, cały kontrakt będzie zrealizowany w II kwartale 2021 r. – poinformował Maciej Grześkowiak, rzecznik Pesy. Całe zlecenie warte jest 248,3 mln zł. Jeden zmodernizowany wagon wart jest więc 4,1 mln zł. W wagonach nie montuje się nowych wózków, a jedynie modernizuje stare, przygotowane do kursowania z prędkością 160 km/h. To niestety wpływa na zwiększony poziom hałasu w nich, w stosunku do nowych konstrukcji.
Wagony będą kursować w pociągach na następujących trasach:
- Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok)
- Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok),
- Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – (Świnoujście)
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/ (Gorzów Wlkp.)
- Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra
Jak wygląda wnętrze wagonu prezentowanego po raz pierwszy na targach Trako w 2019 roku?
Można zobaczyć tutaj.