PKP PLK wyda ponad 40 mln złotych na powiązaniu urządzeń sterowania ruchem w Rzeszowie w ramach projektu budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.
PKP PLK na początku roku ogłosił przetarg na wybór firmy, który zaprojektuje i zrealizuje powiązanie urządzeń sterowania ruchem ze stacji Rzeszów Staroniwa (produkcji Kombud) z obszarem stacji Rzeszów Główny oraz LCS Rzeszów (oba produkcji Thales). LCS Rzeszów obejmuje swoim zasięgiem stację Dębica, Ropczyce, Sędziszów Małopolski i Trzcianę). Był to kolejny przetarg w tej sprawie - w poprzednim, ogłoszonym w ubiegłym roku, nie wpłynęła żadna oferta, a PKP PLK przeznaczyła na realizację zamówienia 20 mln złotych.
Z drugim razem kosztorys był wyższy (23 mln złotych brutto), ale dalece niewystarczający; jedyna oferta, złożona przez Ground Transportation Systems (warszawska spółka z grupy Thales) opiewała na ponad 40 mln złotych. Po trzech miesiącach zastanowienia, PKP PLK zdecydowała się podnieść budżet i ją zaakceptować. Na wykonanie projektu oraz prac Thales będzie miał 34 miesiące od daty podpisania umowy.
Jak czytamy w ogłoszeniu przetargowym, bez realizacji zlecenia nie uda się osiągnąć projektowych parametrów linii kolejowej; oprócz tego realizacja umożliwi zmianę granic LCS oraz dostosowanie stanowisk obsługi do prowadzenia ruchu pociągów zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wymogami w zakresie ergonomii i bhp. Kontrakt przewiduje utworzenie jednego LSC/RCS Rzeszów z siedzibą w nastawni dysponującej Rzeszów Główny, obejmującego stacje Rzeszów Staroniwa i Rzeszów Główny oraz LCS Rzeszów w obecnym obszarze (odcinek Dębica – Trzciana linii kolejowej nr 91) wraz z możliwością wpięcia w przyszłości obecnego obszaru LCS Kolbuszowa. W budynku LSC Rzeszów projektuje się zabudowę warstwy nadrzędnej urządzeń Lokalnego Centrum Sterowania oraz Centrum Utrzymania i Diagnostyki (CUiD).
Komplikacją przy realizacji może być to, że urządzenia sterowania do zintegrowania dopiero zostały zainstalowane lub wręcz są dopiero projektowane. Jak zaznacza PLK, urządzenia typu MOR-3 są w trakcie trwałości projektu i nie dopuszcza się wprowadzania w nich zmian. Do tego funkcjonalność systemu nadrzędnego musi gwarantować przyszłą rozbudowę LCS o nowe posterunki ruchu. Wykonawca ma też zagwarantować kompatybilność z projektowanymi w innych kontraktach systemami ECTS (w ramach modernizacji magistrali E30) i GSM-R (w ramach
ogólnokrajowego kontraktu Nokii i Compremum).