Partnerzy serwisu:
Biznes

40 lat temu rząd USA znacjonalizował 6 przedsiębiorstw kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
03-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
40 lat temu rząd USA znacjonalizował 6 przedsiębiorstw kolejowych
fot. Sean Lamb CC BY-SA 2.0
40 lat temu, pierwszego kwietnia 1976 r. kolejarze płn-wschodnich USA nie byli skorzy do prima aprilisowych żartów. Tego dnia oficjalnie ruszył Conrail, upaństwowiona kolej, powstała jako zlepek sześciu zbankrutowanych prywatnych przewoźników, nawet tak historycznych jak New York Central czy Pennsylvania RR. 

Rząd federalny przyjął plan akcji ratunkowej, dobrał doświadczoną ekipę kolejarzy-weteranów, sformułował specjalne ramy prawne takiego przejęcia i zagwarantował finansowanie na okres przejściowy. Biorąc pod uwagę rozpaczliwy punkt wyjścia, późniejszy sukces Conraila był zdumiewający, ale cena tego sukcesu była bardzo wysoka – opuszczono tysiące mil szlakowych, dziesiątki tysięcy kolejarzy zostało bez pracy, wielu mniejszych klientów kolei odprawiono z kwitkiem na dobre.

W ciągu następnych kilku lat Conrail pozbył się obowiązku prowadzenia pasażerskiego ruchu podmiejskiego (w tym w aglomeracji nowojorskiej), zmodernizował i ujednolicił swój tabor (m.in. w 1981 r. pozbył się elektrowozów ex-Pennsylvania RR), poprowadził szeroki front robot nawierzchniowych od Atlantyku po rzekę Missisipi.

Sprywatyzowana wiosną 1987 r. kolej stała się przebojem giełdy na Wall Street. W roku 1999 Conrail został zakupiony i podzielony między dwa duże towarzystwa – CSX oraz Norfolk Southern, które licytując się wzajemnie zapłaciły łącznie aż 10,2 mld dolarów za coś, co zaledwie 20 lat wcześniej było nazywane ”zbankrutowaną kupą złomu”.

Wobec drastycznego odchudzenia infrastruktury z likwidacją wielu dublujących się połaczeń, koleje CSX i NS musiały dobrze się nagimnastykować, aby pod federalnym nadzorem podzielić między siebie uprzednio zunifikowaną sieć Conraila. Ale ‘non omnia moriar’: nowi nabywcy zachowali nazwę Conrail, a ciemnoniebieskie (nieco jak PKP Cargo) lokomotywy manewrowe Conraila dalej można zobaczyć w okolicach Nowego Jorku, New Jersey, Filadelfii i Detroit, gdzie pełnią służbę terminalowo-rozrządową u zbiegu linii CSX i NS.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co słychać w USA? Budowlańcy stracili na kontraktach publicznych

Infrastruktura

Co słychać w USA? Budowlańcy stracili na kontraktach publicznych

Piotr Kumelowski/oprac. jm, Rynek Kolejowy 03 listopada 2019

Kolejowe kontrakty międzynarodowe szansą dla firm z Polski

Infrastruktura

Dalsze spadki przewozów towarowych w USA

Biznes

Dalsze spadki przewozów towarowych w USA

Piotr Kumelowski, lk 06 września 2016

Amerykańskie porty inwestują w kolej

Infrastruktura

Amerykańskie porty inwestują w kolej

Piotr Kumelowski 04 czerwca 2016

USA: Fiasko gigantycznej fuzji na rynku cargo

Infrastruktura

USA: Fiasko gigantycznej fuzji na rynku cargo

Łukasz Kuś 12 kwietnia 2016

Spadają nakłady inwestycyjne na północnoamerykańskich kolejach

Infrastruktura

Zobacz również:

Co słychać w USA? Budowlańcy stracili na kontraktach publicznych

Infrastruktura

Co słychać w USA? Budowlańcy stracili na kontraktach publicznych

Piotr Kumelowski/oprac. jm, Rynek Kolejowy 03 listopada 2019

Kolejowe kontrakty międzynarodowe szansą dla firm z Polski

Infrastruktura

Dalsze spadki przewozów towarowych w USA

Biznes

Dalsze spadki przewozów towarowych w USA

Piotr Kumelowski, lk 06 września 2016

Amerykańskie porty inwestują w kolej

Infrastruktura

Amerykańskie porty inwestują w kolej

Piotr Kumelowski 04 czerwca 2016

USA: Fiasko gigantycznej fuzji na rynku cargo

Infrastruktura

USA: Fiasko gigantycznej fuzji na rynku cargo

Łukasz Kuś 12 kwietnia 2016

Spadają nakłady inwestycyjne na północnoamerykańskich kolejach

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5