Województwo lubuskie wciąż nie może korzystać ze swojego najnowszego, 3-członowego pojazdu Plus. Jednostka miała uzyskać homologację do końca listopada, lecz ciągle się to nie udało, przez co samorząd planuje naliczyć kary umowne producentowi – firmie FPS H. Cegielski. Jednocześnie wiemy, jak sprawuje się krótszy Plus, który kursuje z pasażerami już od prawie 3 miesięcy.
Na początku listopada pokazywaliśmy
pierwsze zdjęcia 3-członowego, spalinowo-elektrycznego Plusa w barwach województwa lubuskiego. Jednostka miała uzyskać homologację i dopuszczenie do jazdy na polskich torach do
końca listopada bieżącego roku (choć pierwotny termin upłynął prawie rok temu), lecz ciągle nie miało to miejsca.
Pojazd jest w Poznaniu. Homologacja na ostatniej prostej
– H.Cegielski FPS do chwili obecnej nie dostarczył nam zezwolenia Prezesa UTK dla pojazdu 228M-001 – informuje nas bowiem Arkadiusz Mieczyński, dyrektor Departamentu Infrastruktury Transportowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.
Grzegorz Kucia, prezes Zarządu FPS H. Cegielski, a więc producenta opisywanego pojazdu przekazał nam, że proces uzyskania homologacji jest na ostatniej prostej. – Pozostały tylko kwestie formalne, które mamy nadzieję w najbliższym czasie zostaną dokończone – mówi Kucia.
Z tego tytułu 3-członowa jednostka ciągle znajduje się na terenie zakładu FPS w Poznaniu, choć jak mówi prezes “Ceglorza”, Plus jest już szykowany do transportu do Rzepina, a więc do bazy lubuskiego Polregio, które będzie użytkowało nową jednostkę.
Jak na razie nie znamy jeszcze dokładnego momentu, w którym bimodalny zespół trakcyjny ma zabrać pierwszych pasażerów, natomiast zdaniem dyrektora Mieczyńskiego stanie się to “niezwłocznie po uzyskaniu homologacji i przejściu procedur w Polregio”.
Z tytułu opóźnienia w dostawie 3-członowego pojazdu województwo lubuskie zamierza naliczyć firmie FPS H.Cegielski kary umowne. Producent spodziewa się zresztą takiego działania samorządu. – Zakładamy, że będziemy obciążeni przez Zamawiającego stosownymi karami umownymi – przekazuje nam Grzegorz Kucia.
Wysoka dostępność krótszego Plusa
Warto przypomnieć, że samorząd województwa zakupił w ubiegłym roku
dwa dwutrakcyjne Plusy. Poza 3-członową jednostką Lubuskie pozyskało również 2-członowy pojazd, który
służy w regionie od połowy września bieżącego roku. Jak upłynęły trzy pierwsze miesiące eksploatacji tej jednostki?
– Dostarczony pojazd oznaczony serią 227M-001 w okresie dotychczasowej 3-miesięcznej planowej eksploatacji w ruchu pasażerskim charakteryzował się współczynnikiem dostępności na poziomie od 96%-100%. Są pewne problemy z jednym z prostowników w generatorze, co skutkowało jazdą tylko na jednym silniku spalinowym, ale producent zidentyfikował już źródło usterek – opisuje dyrektor Mieczyński.
Łukasz Szaranek, dyrektor Pionu Trakcyjnego z FPS H. Cegielski zapewnia, że pod kątem technicznym krótsza jednostka była bardzo dobrze przygotowana, żeby sprostać warunkom na liniach, po których jeździ. Producent regularnie monitoruje także dostępność i usterki pojazdu, które jednak zdaniem Szaranka w dużej mierze nie skutkują wyłączeniem Plusa z ruchu.
– Po wstępnej analizie mamy podsumowane dotychczasowe pełne miesiące (liczone od przekazania pojazdu 227M), w postaci wyliczonych przez nasz Dział Serwisu współczynników dostępności. Statystyki pojazdu 227M prezentują się w następujący sposób: sierpień 2024 – 100% dostępności, wrzesień 2024 – 96% dostępności, październik 2024 – 100% dostępności. Kolejne miesiące jazd pojazdu 227M będziemy podsumowywali zapewne dopiero w Nowym Roku. Obecnie skupiamy się na jak najszybszym uzyskaniu stosownego zezwolenia z UTK dla pojazdu 228M – mówi Łukasz Szaranek.
Warto przypomnieć, że w regularnym ruchu z pasażerami 227M zadebiutował w
połowie września. Obsługuje on kursy na trasie z Zielonej Góry do Gorzowa Wielkopolskiego przez Zbąszynek.