Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

3-członowy Plus ciągle czeka na homologację

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
13-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Województwo lubuskie wciąż nie może korzystać ze swojego najnowszego, 3-członowego pojazdu Plus. Jednostka miała uzyskać homologację do końca listopada, lecz ciągle się to nie udało, przez co samorząd planuje naliczyć kary umowne producentowi – firmie FPS H. Cegielski. Jednocześnie wiemy, jak sprawuje się krótszy Plus, który kursuje z pasażerami już od prawie 3 miesięcy.

Na początku listopada pokazywaliśmy pierwsze zdjęcia 3-członowego, spalinowo-elektrycznego Plusa w barwach województwa lubuskiego. Jednostka miała uzyskać homologację i dopuszczenie do jazdy na polskich torach do końca listopada bieżącego roku (choć pierwotny termin upłynął prawie rok temu), lecz ciągle nie miało to miejsca.

Pojazd jest w Poznaniu. Homologacja na ostatniej prostej

– H.Cegielski FPS do chwili obecnej nie dostarczył nam zezwolenia Prezesa UTK dla pojazdu 228M-001 – informuje nas bowiem Arkadiusz Mieczyński, dyrektor Departamentu Infrastruktury Transportowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

Grzegorz Kucia, prezes Zarządu FPS H. Cegielski, a więc producenta opisywanego pojazdu przekazał nam, że proces uzyskania homologacji jest na ostatniej prostej. – Pozostały tylko kwestie formalne, które mamy nadzieję w najbliższym czasie zostaną dokończone – mówi Kucia.

Z tego tytułu 3-członowa jednostka ciągle znajduje się na terenie zakładu FPS w Poznaniu, choć jak mówi prezes “Ceglorza”, Plus jest już szykowany do transportu do Rzepina, a więc do bazy lubuskiego Polregio, które będzie użytkowało nową jednostkę.

Jak na razie nie znamy jeszcze dokładnego momentu, w którym bimodalny zespół trakcyjny ma zabrać pierwszych pasażerów, natomiast zdaniem dyrektora Mieczyńskiego stanie się to “niezwłocznie po uzyskaniu homologacji i przejściu procedur w Polregio”.

Z tytułu opóźnienia w dostawie 3-członowego pojazdu województwo lubuskie zamierza naliczyć firmie FPS H.Cegielski kary umowne. Producent spodziewa się zresztą takiego działania samorządu. – Zakładamy, że będziemy obciążeni przez Zamawiającego stosownymi karami umownymi – przekazuje nam Grzegorz Kucia.

Wysoka dostępność krótszego Plusa

Warto przypomnieć, że samorząd województwa zakupił w ubiegłym roku dwa dwutrakcyjne Plusy. Poza 3-członową jednostką Lubuskie pozyskało również 2-członowy pojazd, który służy w regionie od połowy września bieżącego roku. Jak upłynęły trzy pierwsze miesiące eksploatacji tej jednostki?

– Dostarczony pojazd oznaczony serią 227M-001 w okresie dotychczasowej 3-miesięcznej planowej eksploatacji w ruchu pasażerskim charakteryzował się współczynnikiem dostępności na poziomie od 96%-100%. Są pewne problemy z jednym z prostowników w generatorze, co skutkowało jazdą tylko na jednym silniku spalinowym, ale producent zidentyfikował już źródło usterek – opisuje dyrektor Mieczyński.

Łukasz Szaranek, dyrektor Pionu Trakcyjnego z FPS H. Cegielski zapewnia, że pod kątem technicznym krótsza jednostka była bardzo dobrze przygotowana, żeby sprostać warunkom na liniach, po których jeździ. Producent regularnie monitoruje także dostępność i usterki pojazdu, które jednak zdaniem Szaranka w dużej mierze nie skutkują wyłączeniem Plusa z ruchu.

– Po wstępnej analizie mamy podsumowane dotychczasowe pełne miesiące (liczone od przekazania pojazdu 227M), w postaci wyliczonych przez nasz Dział Serwisu współczynników dostępności. Statystyki pojazdu 227M prezentują się w następujący sposób: sierpień 2024 – 100% dostępności, wrzesień 2024 – 96% dostępności, październik 2024 – 100% dostępności. Kolejne miesiące jazd pojazdu 227M będziemy podsumowywali zapewne dopiero w Nowym Roku. Obecnie skupiamy się na jak najszybszym uzyskaniu stosownego zezwolenia z UTK dla pojazdu 228M – mówi Łukasz Szaranek.

Warto przypomnieć, że w regularnym ruchu z pasażerami 227M zadebiutował w połowie września. Obsługuje on kursy na trasie z Zielonej Góry do Gorzowa Wielkopolskiego przez Zbąszynek.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trójczłonowy Plus już w barwach woj. lubuskiego [zdjęcia]

Tabor i technika

Trójczłonowy Plus już w barwach woj. lubuskiego [zdjęcia]

Jakub Rösler 06 listopada 2024

3-członowy FPS PLUS na pierwszych zdjęciach

Tabor i technika

3-członowy FPS PLUS na pierwszych zdjęciach

Jakub Rösler 19 grudnia 2023

FPS Plus zadebiutuje na torach. Wiemy gdzie. I za ile

Tabor i technika

FPS Plus zadebiutuje na torach. Wiemy gdzie. I za ile

Jakub Rösler 30 października 2023

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Fotorelacje

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

FPS: Wczoraj Feniksy, jutro Plusy i manewrówki

Tabor i technika

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Fotorelacje

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Jakub Madrjas 21 września 2021

Zobacz również:

Trójczłonowy Plus już w barwach woj. lubuskiego [zdjęcia]

Tabor i technika

Trójczłonowy Plus już w barwach woj. lubuskiego [zdjęcia]

Jakub Rösler 06 listopada 2024

3-członowy FPS PLUS na pierwszych zdjęciach

Tabor i technika

3-członowy FPS PLUS na pierwszych zdjęciach

Jakub Rösler 19 grudnia 2023

FPS Plus zadebiutuje na torach. Wiemy gdzie. I za ile

Tabor i technika

FPS Plus zadebiutuje na torach. Wiemy gdzie. I za ile

Jakub Rösler 30 października 2023

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Fotorelacje

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

FPS: Wczoraj Feniksy, jutro Plusy i manewrówki

Tabor i technika

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Fotorelacje

FPS Plus pojedzie w Polregio. Zobacz wnętrza!

Jakub Madrjas 21 września 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5