Samorząd województwa kontynuuje współpracę z Towarzystwem Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Na zaplanowany w 2022 roku remont kolejnego odcinka trasy Urząd Marszałkowski przeznaczy 35 tys. zł. W czwartek, 28 lipca 2022 roku, umowę wsparcia podpisali w Koszalinie wicemarszałek Tomasz Sobieraj i prezes Towarzystwa KKW Paweł Gajdzica.
Władze samorządu województwa zachodniopomorskiego regularnie wspierają rewitalizację koszalińskiej wąskotorówki. W latach 2016-2021 na renowację torów przekazano stowarzyszeniu w sumie 100 tys. zł. Tegoroczna dotacja wynosi 35 tys. zł. Jest przeznaczona na wykonanie remontu kolejnego odcinka trasy wraz z podtorzem.
– Jako samorząd województwa od lat wspieramy finansowo rewitalizację koszalińskiej wąskotorówki. To cenny zabytek i wyjątkowa atrakcja turystyczna. Jedyna taka kolej w tej części Pomorza – podkreślał wicemarszałek Tomasz Sobieraj, choć należy przypomnieć w tym miejscu także o prężnie działającej Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej działającej między Gryficami, Rewalem i Pogorzelicą (finansuje ją gmina Rewal).
Finansowa pomoc to efekt rozstrzygniętego otwartego konkursu ofert na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach w 2022 roku. TKKW z Koszalina jest 1 z 58 podmiotów, którym przyznano dofinansowanie. W roku bieżącym Urząd Marszałkowski na ratowanie cennej, regionalnej architektury zaplanował we własnym budżecie 2,5 mln zł. To o 700 tys. zł. więcej niż przed rokiem.
Koszalińska wąskotorówka powstała w 1898 roku, jest jedną z najstarszych w Polsce i Europie. W latach 80. i 90. XX w. zamykano jej kolejne odcinki. Jesienią 2001 r. przestała kursować, ale już w 2005 r. lokalni pasjonaci kolejnictwa zarejestrowali Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, uratowali zabytkowy szlak, przeprowadzili niezbędne remonty i w 2008 r. udało się ponownie uruchomić połączenie Koszalin – Manowo, a później także odbudować trasę Manowo – Rosnowo. Kolejka docierająca z Koszalina nad Jezioro Rosnowskie jest atrakcją turystyczną. W ubiegłym, pandemicznym roku kolej przewiozła 13056 pasażerów.
Wielki sukcesem koszalińskich kolejarzy jest remont i wprowadzenie do ruchu wąskotorowego parowozu.
Można o nim przeczytać tutaj.