Pierwsze ze składów zespolonych X2000 Szwedzi wprowadzili na tory w 1990 roku. Teraz pierwszy z nich wyjeżdża po zaawansowanej modernizacji. Pociągi, mimo swojego wieku, wyglądają jak nowe.
Pierwszy ze składów zespolonych z technologią wychylnego pudła, zdolny do poruszania się z prędkością 200 km/h, został dostarczony do Kolei Szwedzkich w roku 1990, a dostawy łącznie 43 pojazdów trwały przez kolejnych 5 lat. Produkcją pojazdów zajmowały się szwedzkie zakłady: ABB, Asea, Adtranz, a budowane w Kalmar Verkstad. Technologia wychylnego pudła była w tej części Europy całkowitą nowością i pozwoliła na znaczne skrócenie podróży głównie między Sztokholmem a Goteborgiem. Pojazdy są także używane między Malmo a Sztokholmem.
Składy zespolone X2000 okazały się konstrukcją ze wszech miar udaną. Ich potencjał modernizacyjny jest bardzo duży, co udowadnia kolejna już przebudowa realizowana głównie pod kątem poprawy obsługi klienta i unowocześnienia urządzeń elektrycznych. Poprzednią modernizacje prowadzono w latach 2003–2007.
Obecną przebudowę prowadzi Swedtrack – spółka córka Knorr-Bremse. W jej ramach całkowicie wymieniane są wnętrza wagonów. Zupełnie nowe są panele boczne i podsufitowe i oświetlenie, wymieniana jest wykładzina, montuje się nowe, regulowane fotele, których w całym składzie jest teraz o 15% więcej, co ma wpłynąć na poprawę wyników ekonomicznych połączeń realizowanych przez X2000. Jest zupełnie nowy system informacji pasażerskiej wraz z informacją o zajętości miejsc, wymieniono toalety z myślą o jeszcze lepszym przystosowaniu ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, jest nowy minibar i kuchnia a także bardzo efektywne urządzenia do emitowania sygnału Wi-Fi. Wymieniane są także przetwornice i systemy sterowania w pociągu, czego pasażerowie jednak nie dostrzegą.
Szwedzcy dziennikarze, którzy mieli okazję przejechać się inauguracyjnym połączeniem zrealizowanym między Sztokholmem a Goteborgiem 16 listopada zgodnie podkreślają, że pociągi oferują nową jakość.
Kolejny zmodernizowany pojazd ma wejść do ruchu na początku 2022 roku, także na trasę Sztokholm – Goteborg. Później, do roku 2027, zmodernizowane pociągi (zdecydowano się na przebudowę łącznie 36 z 43 wyprodukowanych pojazdów) będą obsługiwać także linię do Malmo.
Pierwotnie pierwszy przebudowany pojazd miał zostać dostarczony 2019 roku, ale wydłużyły się procedury certyfikacyjne, a później na na przesunięcie terminów wpływ miał Covid-19. Łącznie Koleje Szwedzkie zapłacą za przebudowę równowartość 352 milionów dolarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.