Do końca 2012 roku PKP Intercity wykona naprawy rewizyjne kolejnych 29 lokomotyw EP09. Do września remonty przeszło już 15 (14 napraw rewizyjnych i 1 naprawa główna) maszyn. Fundusze przeznaczone na remonty (naprawy rewizyjne i główne) lokomotyw w 2012 roku wynoszą 20,5 mln zł.
Naprawy rewizyjne lokomotyw z serii EP-09 wykonywane są co 370 000 kilometrów. PKP Intercity eksploatuje 46 lokomotyw EP-09. Każda z nich ma masę ok. 80 (83,6) ton i moc 4000 koni mechanicznych (2920 kW). Wraz z wagonami o masie max. 500 ton, lokomotywy kursują z prędkością max. 160 km/h i obsługują między innymi połączenia z Warszawy do Katowic, Poznania, Krakowa i Wrocławia. Lokomotywy wykorzystywane przez PKP Intercity wyprodukowane zostały w latach 1986 – 1997. Rocznie każda z nich pokonuje ok. 240 000 kilometrów.
- PKP Intercity zwiększyło znacznie fundusze na remonty swojego parku wagonów i lokomotyw. Inwestycje na ten cel wzrosły ze 117 mln złotych rocznie w 2010 roku do 168 mln złotych w 2011 roku. Liczbę planowanych napraw lokomotyw (wszystkich poziomów) zwiększono z 59 w 2011 roku do 152 w 2012 roku. Liczbę napraw zestawów kołowych zwiększono w tym samym czasie z 550 do 800 - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Zakres modernizacji w ramach napraw rewizyjnych 4 poziomu, oprócz gruntownego przeglądu wszystkich elementów eksploatacyjnych, obejmuje między innymi:
- zabudowę nowych ergonomicznych pulpitów maszynisty,
- modernizację układu klimatyzacyjnego kabiny maszynisty,
- instalację urządzeń GPS/GSM,
- modernizację systemu łączności,
- wymianę przetwornicy,
- instalacje dodatkowe sprężarki zasilanej z przetwornicy,
- zabudowę dodatkowego układu osuszania powietrza,
- przygotowanie instalacji pod zabudowę urządzeń systemu sygnalizacji kabinowej LS90 i ETCS – europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym,
- instalację nowych reflektorów.
Do prędkości 160 km/h - oprócz lokomotyw EP09 - przystosowane są lokomotywy EU44 Husarz. Dodatkowo PKP Intercity modernizuje do prędkości 160 km/h lokomotywy starszej generacji - EP07. W 2013 roku przewoźnik planuje remonty kolejnych 18 lokomotyw EP09.