W czasie senackiej Komisji Infrastruktury dowiedzieliśmy się między innymi o planach dotyczących finansowania ponad 4,5-kilometrowego tunelu średnicowego KDP na terenie Łodzi. Przetarg na tę inwestycję – pomimo deklaracji – nadal nie został ogłoszony.
Od momentu przedstawienia przez
premiera Donalda Tuska koncepcji zakładającej dojazd do największych miast w czasie 100 minut. Wyraźniej mówi się także o pierwszej w Polsce trasie Kolei Dużych Prędkości.
Tzw. “Y" połączy Warszawę z Łodzią i dalej z Poznaniem i Wrocławiem. W ramach inwestycji prowadzonej przez rządową spółkę Centralny Port Komunikacyjny powstaną dwie nowe linie kolejowe – nr 85 i 86. Pociągi KDP mają tam poruszać się z prędkością do 320 km/h.
Co dalej z pierwszym odcinkiem polskiego KDP? Od dawna wiadomo – i nie ma znaczenia czy informował o tym rząd PiS czy obecnie rząd Koalicji 15 października – że wytypowany jest już do realizacji pierwszy odcinek polskiego KDP. Chodzi o odcinek od dworca Warszawa Zachodnia do dworca Łódź Fabryczna.
W czasie senackiej Komisji Infrastruktury, której posiedzenie odbyło się 23 lipca pojawił się temat środków unijnych i instrumentu "Łącząc Europę". – Warto chyba przypomnieć, że z czterech wniosków złożone zostały tylko dwa. Dwa nie zostały złożone, między innymi na budowę odcinka Warszawa – Łódź. Nie sięgnęliśmy po te pieniądze – przypomniała posłanka Paulina Matysiak.
Parlamentarzystka zaznaczyła, że ostatni nabór do CEF (Connecting Europe Facility) odbędzie się jesienią, a w przestrzeni publicznej pojawiają się niepokojące informacje, że wniosek o dofinansowanie drugiego tunelu średnicowego pod Łodzią został odrzucony.
Stało się to 16 lipca. Wiadomo, że w ramach wspomnianego mechanizmu otrzymał dofinansowanie jedynie projekt, dotyczący przygotowania
dokumentacji projektowej dla odcinka KDP Sieradz Północny – Pleszew – Poznań (linia kolejowa nr 85).
Wniosek na tunel KDP pod Łodzią nie był dojrzały Wiceminister infrastruktury potwierdził, że wniosek do instrumentu "Łącząc Europę" (CEF), dotyczący finansowania tunelu średnicowego KDP na terenie Łodzi, nie uzyskał pozytywnej decyzji. Jak wyjaśnił, dofinansowanie uzyskiwały jedynie „bardzo dojrzałe wnioski”, które do refinansowania zgłaszały inne kraje unijne.
– Wniosek łódzki został uznany za niedojrzały. On nie miał szansy uzyskać dofinansowania biorąc pod uwagę, że nie jesteśmy jeszcze na etapie budowy tego odcinka – wyjaśnił Piotr Malepszak.
I dodał: – Musimy traktować siebie poważnie i składać dokumenty, gdy mamy dobrze rozpoznany temat i wiemy, że na tym etapie jest szansa. Ale tylko przy bardzo wysokiej dojrzałości. Malepszak skwitował złożenie wniosku na tunel KDP w Łodzi jako próba „rzucenia się z motyką na słońce”
Blisko 3 mld – albo ze środków unijnych, albo z budżetu państwa Po wyjaśnieniach przedstawiciela resortu infrastruktury można przypuszczać, że finansowanie ze środków unijnych budowy tunelu średnicowego w Łodzi dla szybkich pociągów, nie jest w stu procentach pewne. O to, co dalej zrobi rząd w takiej sytuacji także dopytywała posłanka Paulina Matysiak.
Piotr Malepszak podkreślił, że tunel łódzki jest najbardziej zaawansowaną częścią pierwszego odcinka KDP w Polsce. Kosztorys tej części inwestycji został oszacowany na blisko 3 mld złotych.
– Powalczymy o pieniądze unijne, powalczymy też w rozmowach z Komisją Europejską. Biorąc pod uwagę, że mówimy o igreku, o sieci TEN-T i sieci, która powinna być realizowana do 2030 roku. Jednak podkreślam raz jeszcze. Dojrzałość jest tutaj kluczowa, szczególnie na końcówce finansowania – zaznaczył.
– Jeżeli nie będzie refinansowania łódzkiego tunelu ze środków unijnych, musimy zacząć z naszych środków. Minister Lasek ma na to zadanie zarezerwowane 2,8 miliarda zgodnie z kosztorysem.
Przetarg – pomimo deklaracji – nadal nie ogłoszony 2 lipca na antenie Polskiego Radia
pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zapowiedział, że w ciągu tygodnia ma zostać ogłoszony ważny przetarg. Chodziło oczywiście o postępowanie na wykonawcę drugiego w Łodzi tunelu średnicowego o długości 4,6 kilometra.
Biorąc pod uwagę te deklaracje, przetarg powinien ruszyć do 9 lipca. Chociaż mamy już prawie końcówkę lipca, to na stronach spółki Centralny Port Komunikacyjny, nadal go nie ma. Ostatni przetarg datowany na 18 lipca dotyczy „odnowienia posiadanych subskrypcji oraz dostarczenia nowych subskrypcji oprogramowania Adobe”.
– Spodziewam się, że będzie tutaj walka o wzięcie tego zamówienia [na tunel średnicowy] i dopiero teraz będziemy ten przetarg ogłaszać – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, nie podając jednak konkretnego terminu publikacji postępowania.